عرضه ماسک نانو حاوی گرافن و نقره

یک شرکت هندی با ترکیب گرافن و نقره، ماسکی به بازار عرضه کرده که می‌تواند طیف وسیعی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد.

شرکت نانوماتریکس متریالز (Nanomatrix Materials) مستقر در هند، در کارخانه خود ۲۰ کیلوگرم در ماه اکسید گرافن و مشتقات آن، اکسیدگرافن احیا شده (r-GO) تولید می‌کند.

این شرکت به تازگی ماسک صورت تقویت شده با گرافن را با نام ماسک G1 Wonder تولید کرده است. نانوماتریکس متریالز به تازگی چند ماسک خود را برای ارزیابی در اختیار یکی از موسسه‌ها قرار داده است. بررسی‌های این ماسک‌ها نشان می‌دهد که در این ماسک‌ها از یک فیلتر استفاده شده ‌است؛ فیلترهایی که در آن‌ها نانوذرات گرافن و نقره با هم ترکیب شده‌اند.

این شرکت می‌گوید که این ترکیب بی نظیر برای از بین بردن باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها بسیار کارآمد است. لبه‌های گرافن به‌عنوان «تیغه‌های دارای لبه‌ها نازک تیز اتمی» عمل می‌کنند و با این لبه‌ها ویروس یا باکتری را از بین می‌برند. نانوذرات نقره، یون‌های+ Ag آزاد می‌کنند که به شدت به گروه‌های تیول (SH) آنزیم‌ها و پروتئین‌ها در سطح سلول متصل می‌شوند؛ بنابراین باعث بی‌ثبات شدن غشا و دیواره سلولی شده که با شکستن این دیواره‌ها، مسیر سنتز ATP دچار اختلال می‌شود.

نانوماتریکس متریالز می‌گوید که آزمایش‌ها (طبق پروتکل ISO 18184) نشان داده است که استفاده از این فناوری موجب کاهش ۹۹ درصد میکروب‌ها می‌شود. این تست در چندین آزمایشگاه از جمله SITRA ، Bureau Veritas ، Himway Test House, ، Seagull Bio Solutions ، آزمایشگاه‌های ITS انجام شده‌ است. براساس ادعای شرکت نانوماتریکس متریالز کارایی فیلتراسیون باکتریایی یا BFE این ماسک ۹۹ درصد است.

این ماسک نسبتاً ضخیم و حجیم است. این موضوع مزایا و معایبی دارد. گروهی از مردم از این که صورت‌شان با ماسک گرم شود لذت می‌برند، اما در روزهای تابستان این مسئله می‌تواند آزاردهنده باشد، حتی اگر ماسک تنفس‌پذیری بالایی داشته باشد.

ماسک G1 Wonder در چندین اندازه مختلف ارائه می‌شود؛ بنابراین، تهیه ماسک با اندازه مناسب بسیار مهم است. ماسک، قابل شستشو و استفاده مجدد است (تا ۳۰ بار شستشو)، که این ویژگی برای مصرف‌کنندگان بسیار عالی است. این ماسک اکنون با قیمت ۲۹۹ پوند (یا حدود ۴ دلار) برای هر ماسک، با تخفیف برای سفارش‌های حجمی، به بازار عرضه شده ‌است.