با یک بار تزریق دارو، از شر سرطان پوست خلاص شوید

پژوهشگران نانوذراتی طراحی کردند که با یک بار تزریق به محل تومور سرطان پوست رفته و به آن نفوذ می‌کند و در آنجا ماندگار شده و به آرامی محتوی داروی شیمی‌درمانی خود را رهاسازی می‌کنند. نتایج آزمایشگاهی این فناوری موفقیت‌آمیز بوده و محققان به دنبال تجاری‌سازی آن هستند.

محققان دانشگاه ییل در حال توسعه یک روش درمانی برای مقابله با سرطان پوست هستند که شامل تزریق نانوذرات به تومور و از بین بردن سلول‌های سرطانی با یک رویکرد دو جانبه است؛ این روش می‌تواند به‌عنوان یک گزینه جایگزین برای جراحی باشد.

نتایج این پروژه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده ‌است.

دکتر مایکل گیراردی، از دانشگاه ییل می‌گوید: «درصورت وجود راهی برای درمان موثر این بیماری تنها با یک تزریق ساده، برای بسیاری از بیماران چنین روشی بسیار مطلوب خواهد بود.»

برای این روش درمانی، به تومورها نانوذرات پایه پلیمری که ماده شیمی درمانی دارند، تزریق می‌شود. کلید موفقیت درمان این است که نانوذرات چسب زیستی دارند، یعنی به تومورها متصل می‌شوند و به اندازه کافی این اتصال محکم خواهد بود تا تعداد قابل توجهی از سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

مارک سالتزمن، استاد مهندسی زیست پزشکی می‌گوید: «وقتی نانوذرات ما را به یک تومور تزریق می‌کنید، در می‌یابید که آن‌ها در تومور به خوبی قرار گرفته‌اند. آن‌ها در تومور تجمع یافته و به ماتریس تومور متصل می‌شوند‌، بنابراین اثر یک بار تزریق می‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، ذرات در آنجا می‌مانند و به آرامی ترکیبات دارویی را آزاد می‌کنند. این رهایش آهسته چیزی است که برای خلاص شدن از تومور سرطانی به آن نیاز دارید.»

در این پروژه، برای مقایسه اثربخشی فناوری نانوذرات، دارو آزادانه و در عدم حضور نانوذرات به تومورهای مدل‌های کنترل تزریق شد. محققان دریافتند که درصورت استفاده از نانوذرات، تومورها به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین برای یک روش درمانی بسیار مهم است که بتواند تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

ژیراردی می‌گوید: «من این پدیده را «کشتن و هیجان» می‌نامم. شما نمی‌خواهید فقط سلول‌ها را از بین ببرید بلکه می‌خواهید سیستم ایمنی بدن را برای پاک کردن باقی‌مانده‌های سلول سرطانی تحریک کنید و همچنین در برابر سلول‌هایی که ممکن است به‌طور مستقیم از بین نرفته باشند‌، واکنش نشان دهید. بنابراین، این یک حمله دو جانبه به سرطان است.»

درمان مبتنی بر تزریق به این معنی است که بیماران می‌توانند با یک بار ویزیت چندین تومور را درمان کنند. سالتزمن گفت: «در این مطالعات، ما فقط یک تزریق انجام دادیم و به همین دلیل است که دوست داریم این روش به بیمارستان‌ها راه پیدا کند. شما به یک متخصص پوست مراجعه می‌کنید، پزشک یک ضایعه پوستی را می‌بینند و داروی نانویی را به آن تزریق می‌کند، تومور از بین می‌رود و دیگر نیازی به مراجعه مجدد به پزشک نیست.»

آزمایشگاه سالتزمن، متخصص در نانوذرات بوده و در تلاش است تا توانایی حمل دارو را در یک دوز بهینه کند. از آنجا که محتوای نانوذرات در محل تومور باقی مانده است، این سیستم تحویل امکان استفاده از داروهای قدرتمند را فراهم می‌کند. شیمی درمانی متداول کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد‌.