افزایش تولید محصولات کشاورزی در فضا با فناوری ‌نانو

یک شرکت مستقر در نیومکزیکو نتایج تحقیقاتی خود را در حوزه استفاده از نقاط کوانتومی برای بهبود تولید مواد غذایی در فضا منتشر کرد.

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) نتایج اولین مرحله آزمایش‌های خود را روی گیاهان که با بودجه ناسا انجام شده در یک مجله تحقیقاتی منتشر کرده است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در مجله Nature Research journal به چاپ رسیده است و در آن محققان نشان دادند که استفاده از نقاط کوانتومی برای رشد بهینه محصولات در ماموریت‌های فضایی موثر است.

ژن جیاکوملی، استاد مهندسی بیوسیستم در دانشگاه آریزونا که در پروژه UA-CEAC همکاری دارد، می‌گوید: «ما از فرصتی که به وجود آمده تا برای ایجاد درک صحیح از توانایی نقطه کوانتومی برای بهبود تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم، بسیار خرسندیم. فناوری شرکت یوبی‌کیودی در حوزه بهبود تولید محصولات زراعی است و منجر به راهبردهای جدیدی برای بهینه‌سازی تولید در گلخانه‌ها خواهد شد.»

در اواخر سال ۲۰۱۸، یوبی‌کیودی به‌عنوان بخشی از مأموریت ناسا برای ارتقا توانایی تولید مواد غذایی در فضا، قراردادی با ناسا امضاء کرد و برای انجام پروژه‌ حمایت مالی دریافت کرد. در سال ۲۰۲۰، ناسا قرارداد یوبی‌کیودی را برای انجام فاز دوم پروژه تمدید کرد و این شرکت یک حمایت مالی از بخش توسعه اقتصادی نیومکزیکو برای تجاری‌سازی بیشتر فناوری خود دریافت کرد.

در همکاری با مرکز کشاورزی محیط کنترل شده دانشگاه آریزونا نشان داده شد که با استفاده از دیودهای نشر نور آلی یوبی‌کیودی که برای تولید نور در فضای گلخانه‌ای استفاده می‌شود محصول گلخانه‌ای کاهوی قرمزی رومی ۱۳ درصد افزایش تولید را تجربه کرد و در اثر استفاده از یک فیلم ساطع‌کننده نور قرمز جدید یوبی‌کیودی، ۹ درصد افزایش تولید در این کاهوها به‌دست آمد.

یوبی‌کیودی می‌گوید که استفاده از فناوری آن‌ها موجب افزایش کارایی فتوسنتز می‌شود. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که اهمیت رنگ نور روی رشد گیاهان قابل توجه بوده و این فناوری می‌تواند بهره‌وری محصولات را در زمین و فضا بهبود بخشد.

شرکت یوبی‌کیو‌دی مستقر در لوس‌آلموس، یک شرکت مواد پیشرفته است که به نوآوری‌هایی در به کارگیری نقاط کوانتومی در حوزه کشاورزی، انرژی پاک و امنیت روی آورده است. نقاط کوانتومی جدید شرکت یوبی‌کیو‌دی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از این نانومواد برای ارتقاء محصولات خود استفاده کنند. یکی از محصولات شرکت یوبی‌کیو‌دی که در فاز اول استفاده از این گرنت توسعه یافته، UbiGro است، این محصول یک لایه نوری است که با استفاده از فلورسانس طیف رنگی گلخانه‌ای بهینه‌تری برای محصولات ایجاد می‌کند.

در UbiGro از نقاط کوانتومی استفاده می‌شود که این نقاط می‌توانند فوتون‌های فرابنفش و آبی را به طول موج‌های دیگری تبدیل کنند که بیشتر مورد استفاده گیاهان است. این محصول در گلخانه‌ها و بالای گیاهان نصب می‌شود تا به گیاهان کمک کند نور بیشتری را جذب کنند. این فیلم حاوی مواد فلورسانس است که طیف بهینه‌تری برای محصولات زراعی ایجاد می‌کند و بخش‌های کم‌مصرف نور خورشید را به طیف پر استفاده‌تر برای فتوسنتز تبدیل می‌کند. UbiGro با حفظ شدت نور، اقدام به بهینه‌سازی طیف نور می‌کند، این در حالی است که در روش‌های رایج برای بهینه‌سازی، شدت نور کم می‌شود. اما در این فناوری در عین حال شدت نور حفظ شده، بهینه‌سازی طول موج نیز صورت می‌گیرد.

ناسا علاقه‌مند است از این فناوری برای افزایش تولید محصولات در مأموریت‌های فضایی طولانی مدت و یا در پایگاه مریخی یا ماه استفاده کند. این شرکت ۳۴ حق اختراع ثبت شده فعال در کارنامه خود دارد و این بودجه برای پشتیبانی از هزینه‌های توسعه‌ای و فعالیت‌های جدید این شرکت استفاده می‌شود.