رشد ۸٫۵ درصدی پتنت‌های نانو در سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۹۰۰ پتنت پابلیش شده و ۹۵۶۰ پتنت گرنت شده در حوزه فناوری نانو در دفتر ثبت اختراع آمریکا (USPTO) ثبت شدند که در مجموع نسبت به سال گذشته حدود ۸٫۵ درصد رشد داشتند.

بر اساس گزارش استت نانو، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۹۰۰ پتنت مرتبط با فناوری نانو در دفتر ثبت اختراع آمریکا (USPTO) پابلیش شدند که ۳ درصد از کل پتنت‌های منتشر شده در این دفتر در سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شوند. این سهم کمتر از یک سوم سهم مقالات نانو از کل انتشارت علمی نمایه شده در WOS است، بدین معنی که تبدیل علم به فناوری در حوزه نانو یک سوم آن چیزی است که در سایر حوزه‌ها در حال انجام است.

شکل ۱ و ۲ به ترتیب آمار پتنت‌های کل و نانوی ثبت شده در USPTO را در چند سال گذشته به تفکیک گرنت و پابلیش نشان می‌دهد. روند کل پتنت های پابلیش شده – هم برای نانو و هم کل حوزه‌های علمی – با یک رشد نسبی در دو سال اخیر، پس از چند سال درجا زدن، همراه بوده است (منحنی نارنجی در شکل ۱ و ۲) درحالی‌که این روند برای پتنت‌های گرنت شده (granted) حالت نوسانی دارد. رشد این پتنت‌های پابلیش شده در سال ۲۰۲۰ برای کل حوزه‌های علم و فناوری نزدیک به ۵ درصد و برای فناوری نانو حدود ۸٫۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ است. این رشد می‌تواند با پاندمی کرونا در سال گذشته مرتبط باشد و رشد بیشتر پابلیش‌های نانو احتمالا نشان‌دهنده اقبال بیشتر به استفاده از فناوری نانو برای مبارزه با این بیماری بوده است.

 

نکته دیگر این در این نمودارها فاصله بین تعداد گرنت‌ها و پابلیش‌ها در دو حالت هست. همانطور که از مقایسه دو شکل ۱و ۲ می‌توان دریافت فاصله بین تعداد گرنت‌ها و پابلیش‌ها در کل پتنت‌ها در حال کم شدن است و در سال ۲۰۱۹ به کمترین مقدار خود رسیده در حالی‌که این فاصله برای پتنت‌های فناوری نانو تغییر چندانی نکرده است. در این مورد احتمالا عواملی دیگری غیر از چالش‌های تجاری سازی دخیل باشند که نیاز به بررسی موردی و تحلیل بیشتر دارد.