جذب سرمایه برای تجاری‌سازی نوع جدیدی از ذرات نانو

یک استارت‌آپ فعال در حوزه فناوری ‌نانو موفق به جذب سرمایه‌ جدیدی شده که با استفاده از آن قرار است آزمایش‌های لازم برای دریافت تاییدیه‌های قانونی را دریافت کند. این شرکت به دنبال تجاری‌سازی نوعی نانوساختار است که قرار است در بخش تشخیص و درمان سرطان استفاده شود.

الوسیدا آنکولوژی (Elucida Oncology)، یکی از شرکت حوزه زیست‌فناوری مبتنی بر نانوذراتی موسوم به C Dots است که در دانشگاه کرنل ایجاد شده و نویدبخش شناسایی و مبارزه با سرطان است، این شرکت به تازگی ۴۴ میلیون دلار حمایت مالی دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۸ نیز این شرکت ۲۸ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود.

نقاط C، که به‌عنوان نقاط کرنل نیز نامیده می‌شوند، بیش از ۱۵ سال پیش در آزمایشگاه یوالی ویزنر در گروه علوم و مهندسی مواد ایجاد شد. ویزنر از همان زمان در تلاش است تا C Dots را برای مبارزه با سرطان استفاده کند.

به دلیل ابعاد تقریبا ده نانومتری، نقاط C برای استفاده در انسان به‌عنوان عامل تصویربرداری و ابزاری تشخیصی در مطالعات اولیه بالینی ایمن و موثر بودند. این بودجه جدید به شرکت الوسیدا آنکولوژی کمک می‌کند تا بتواند روی این نقاط به‌عنوان یک درمان سرطان هدفمند کار کند.

ویزنر گفت: «این حمایت مالی از سوی سرمایه‌گذاران برای من معنی زیادی دارد. با توجه به کاربرد گسترده C Dots، من از سال ۲۰۰۵ تلاش کرده‌ام در استارت‌آپ‌های مراقبت‌های بهداشتی این فناوری را تجاری‌سازی کنم. در آغاز شرکتی ایجاد کردیم که به دنبال توسعه خود نانوماده بود. سپس شرکتی را تأسیس کردیم که روی تشخیص تمرکز داشت و اکنون شرکتی داریم که بر درمان تأکید دارد.»

وی افزود: «این تکامل انعطاف‌پذیری و ارزش پلت فرم C Dot را نشان می‌دهد.»

الوسیدا آنکولوژی در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. در این نقاط، هر نانوذره مبتنی بر سیلیس دارای یک مولکول فلورسنت برای تشخیص نوری و همچنین چندین لیگاند آلی و گروه‌های عملکردی در سطح است. این موضوع باعث انعطاف‌پذیری بیشتر پلتفورم C Dot می‌شود و لیگاند‌های خاص از حمله سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کنند، در حالی که گروه‌های هدف روی C Dot موجب می‌شوند تا این نقاط به‌صورت انتخابی به سلول‌های تومور متصل شود.

در حال حاضر C Dots به‌عنوان ابزاری تشخیصی در آزمایش‌های بالینی در دو مرکز پزشکی در حال آزمایش است. هنگامی که این نانومواد به فرد مبتلا به سرطان تزریق می‌شود، نقاط درخشان C به سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند و توسط جراح با استفاده از دوربین فلورسنت قابل مشاهده هستند.

به گفته جنو ژرمانو، مدیرعامل الوسیدا آنکولوژی، این شرکت برای به‌دست آوردن تأییدیه لازم برای استفاده از این ماده به‌عنوان یک درمان هدفمند سرطان، باید مطالعات سم‌شناسی مستمر را انجام دهد که این حمایت مالی اخیر قرار است برای این منظور هزینه شود.

الوسیدا آنکولوژی قصد دارد آزمایش‌های بالینی را در تابستان امسال آغاز کند. تا بهار سال ۲۰۲۲، این شرکت انتظار دارد اولین داده‌ها را از این آزمایش‌ها بدست آورد.