درمان دائمی حساسیت و آلرژی با فناوری ‌نانو امکان‌پذیر می‌شود؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که می‌توان از نانوذرات برای درمان طولانی مدت آلرژی‌های غذایی شدید استفاده کرد.

براساس گزارشی که به تازگی این تیم تحقیقاتی در ACS Nano به چاپ رساندند، از نانوذرات برای انتقال ذراتی که باعث واکنش‌های آلرژیک به کبد می‌شوند، می‌توان استفاده کرد تا از ورود سیستم ایمنی به واکنش آلرژیک جلوگیری کند.

آندره نل، استاد برجسته پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید که این درمان هم آلرژی‌های ایجاد کننده آنافیلاکسی و هم علائم آسم را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ریتا کاچرو، متخصص آلرژی در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سانتا مونیکا می‌گوید: «واکنش‌های آلرژیک به این دلیل رخ می‌دهد که بدن در مقابل چیزهایی که به‌طور معمول بی‌ضرر هستند مانند غذا، یک واکنش ایمنی یا التهابی را آغاز می‌کند.»

تیان شیا، استادیار پزشکی و از دیگر نویسندگان این مطالعه گفت: «این روش درمانی، محققان از توانایی کبد برای جلوگیری از ورود سیستم ایمنی بدن به یک واکنش آلرژیک بهره می‌برد.»

وی افزود: «کبد به‌طور مکرر با پروتئین‌های خارجی که مردم می‌خورند برهم‌کنش دارد، بنابراین از تحمل ایمنی طبیعی برخوردار است.»

شیا گفت: «در این روش درمانی از تزریق نانوذرات به جریان خون برای رساندن ذرات آلرژی‌زا به کبد استفاده می‌شود تا درصورت مواجهه شدن با پروتئین‌های خارجی بتواند کاری را که به‌طور معمول انجام می‌دهد را انجام دهد.»

وی افزود: «این تزریق، واکنش‌های آلرژیک نسبت به غذای خاصی که بیمار به آن حساسیت دارد را خنثی می‌کند.»

نل می‌گوید: «آزمایش‌های بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود چه مدت زمانی اثر درمانی این روش می‌تواند ادامه داشته باشد.»

وی امیدوار است که این روش درمانی بتواند در برابر آلرژی برای یک عمر مقاومت ایجاد کند. اگر اینگونه نباشد، این روش درمانی می‌تواند به‌صورت فواصل زمانی چند هفته یا چند ماه استفاده شود.

نل اظهار امیدواری کرد که نانوذرات بتوانند در طولانی مدت به افرادی که آلرژی شدید دارند راه حلی پیشگیرانه بدهد و آن‌ها را از فشار مالی و روحی ناشی از آلرژی‌های شدید خلاص کند.

کاچرو گفت: «افراد مبتلا به آلرژی غذایی شدید و خانواده‌های آن‌ها گاهی از این‌که غذایی که می‌خورند می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود ترس مداومی را تجربه می‌کنند. افرادی که آلرژی غذایی شدید دارند نیز به‌دلیل مراجعه به مراکز اورژانس، نیاز به مواد غذایی بدون مواد آلرژی‌زا و آزمایش‌های پوستی با افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی روبرو هستند.»

مهمترین مزیت این روش نانویی این است که اثربخشی آن نسبت به سایر روش‌های درمانی حساسیت غذایی، با دوام‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

حدود ۶ درصد از کودکان و ۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا حساسیت غذایی دارند. واکنش‌های آلرژیک می‌تواند باعث کهیر، برافروختگی پوست و در موارد شدید شوک آنافیلاکتیک شود که می‌تواند کشنده باشد. در حال حاضر، این روش درمانی در مرحله پیش بالینی و آزمایش روی حیوانات است و باید اسناد و مدارک به سازمان غذا و دارو ارائه شود تا مجوز آزمایش‌های بالینی روی انسان صادر شود.

این تیم در حال جستجو سرمایه‌گذاران و شرکا به‌منظور تجاری‌سازی این فناوری است.