سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی کمیسیون اروپا در الکترونیک گرافنی

کمیسیون اروپا از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی در کارخانه جدید الکترونیک گرافنی خود خبر داد که قرار است به توسعه مسیر ادغام گرافن و مواد دو بعدی با صنعت الکترونیک کمک کند.

کمیسیون اروپا (EC) از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی در نسل بعدی الکترونیک و نیمه هادی‌ها خبر داده است. خط تولید آزمایشی دو‌بعدی (۲D-EPL) رسماً به‌عنوان اولین ریخته‌گری گرافن برای ادغام گرافن و مواد لایه‌ای در پلتفورم‌های نیمه رسانا راه‌اندازی شد. هدف این پروژه جدید، حفظ اروپا در خط مقدم این انقلاب فناورانه است.

۲D-EPL که توسط برنامه پرچمداری گرافن هدایت می‌شود، یکی از پروژه‌هایی است توسط اتحادیه اروپا حمایت شده‌است و کل زنجیره ارزش از تولیدکنندگان ابزار و مواد شیمیایی گرفته تا خطوط تولید را پوشش می‌دهد. این پروژه مشترک چندین عضو برنامه پرچمداری گرافن را با هم متحد کرده تا در ساخت نمونه‌های اولیه قطعات الکترونیکی جدید، دستگاه‌های فوتونیک و حسگرها از گرافن و مواد لایه‌ای استفاده شود.

۲D-EPL برای توسعه و آزمایش فناوری‌های نوآورانه خود براساس مواد ۲ بعدی، خدمات نمونه‌سازی جامع را به شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهیان ارائه می‌دهد.

سدریک هویگبرت، از محققان این پروژه در imec بلژیک توضیح می‌دهد: «ما با توسعه یک خط آزمایشی برای پردازش گرافن و مواد لایه‌ای، قصد داریم این مواد نوآورانه را از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها به خطوط تولید نیمه‌هادی برسانیم و آنها را با استانداردهای صنعت سازگار کنیم.»

وی می‌افزاید: «علاوه‌بر این، ما می‌خواهیم دسترسی زودهنگام به خط تولید آزمایشی را به جامعه گرافن در اروپا ارائه دهیم. این خط تولید آزمایشی به آن‌ها امکان می‌دهد تا تولید دستگا‌های نوآرانه خود را براساس گرافن و مواد لایه‌ای افزایش دهند.»

ترکیب گرافن و مواد دو بعدی با سیلیکون می‌تواند پتانسیل فناوری‌های الکترونیکی را که به‌طور سنتی بر پایه سیلیکون است، افزایش دهد. با این وجود، ادغام هر دو ماده در مقیاس وسیع چالش برانگیز بوده است و تاکنون توسعه این فناوری با سرعت آهسته انجام می‌‌گرفت که بیشتر به‌دلیل کمبود زیرساخت‌ها بوده است. ۲D-EPL این چالش را برطرف می‌کند، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا ادغام بین نیمه‌هادی‌های سیلیکون و مواد دوبعدی را در مقیاس بزرگ امکان‌پذیر کنند.

هدف ۲D-EPL توسعه ابزارها، شیمی و مواد مورد نیاز برای ادغام گرافن و مواد لایه‌ای در پلتفورم‌های نیمه هادی است که از فناوری‌های سیلیکون در آن استفاده می‌شود.

در فاز بعد، این پروژه ماژول‌هایی را برای تولید واحد‌های اساسی مورد نیاز فناوری‌های مبتنی گرافن و مواد لایه‌ای در زمینه‌های الکترونیک و فوتونیک توسعه خواهد داد.