تولید قطعات چاپی متراکم‌تر با افزودنی نانو

در فرآیند چاپ سه‌بعدی با مس، معمولا تراکم محصول پایین است، برای حل این مشکل شرکت گرافمچ فناوری جدیدی ارائه کرده که در آن از گرافن برای بهبود فرآیند چاپ و در نتیجه افزایش دانسیته محصول نهایی استفاده شده ‌است.

شرکت گرافمچ (Graphmatech) با همکاری بخش دانشگاهی به‌دنبال استفاده از فناوری گرافن برای توسعه فرآیند تولید مواد افزودنی مس است. محققان دانشگاه اوپسالا با همکاری شرکت سوئدی گرافمچ، پیشرفت جالب توجهی در بهبود چاپ‌پذیری مس برای تولید مواد افزودنی لیزری (AM) به‌دست آوردند که به‌طور قابل توجهی بازتاب پودر مس را برای دستیابی به قطعات چاپی متراکم کاهش می‌دهد. در این پروژه، پودر مس با استفاده از فناوری گرافن ثبت شده گرافمچ ترکیب شده‌ است.

تولید افزودنی فلزات می‌تواند به تولید طرح‌های سفارشی و پیچیده کمک کند و تولید پایدارتر با کاهش ضایعات و نیاز به مواد کمتر را فراهم می‌کند. با این حال، برخی از فلزات، از جمله مس خالص، به دلیل بازتاب بالا، چالش ایجاد کرده است. در طول موج‌هایی که معمولاً در همجوشی بستر پودر لیزر (فناوری غالب در AM فلز) استفاده می‌شود، فقط قسمت کوچکی از انرژی توسط مواد جذب و در نتیجه قطعات چاپ شده با چگالی کم ایجاد می‌شود. این همان مشکلی است که محققان شرکت گرافمچ و دانشگاه اوپسالا قصد دارد آن را برطرف کنند.

دکتر مامون طاهر، مدیرعامل شرکت گرافمچ توضیح می‌دهد: «با اصلاح سطح پودر مس با استفاده از فناوری گرافن ثبت اختراع شده توسط گرافمچ، ما با موفقیت بازتاب را تا ۶۷ درصد کاهش دادیم.»

گرافن گنجانیده شده نیز در فرآیند چاپ، سالم می‌ماند تا بر تراکم قطعات چاپ شده گرافن مس تأثیر مثبت بگذارد و تخلخل آنها به‌طور قابل توجهی کاهش یابد.

پروفسور اولف جانسون از دانشگاه اوپسالا می‌گوید: «فرآیند جدید ایجاد شده برای پوشاندن پودر فلز با گرافن، چشم‌اندازهای بسیار جالبی برای طراحی مواد جدید در کاربردهای مختلف ایجاد می‌کند.»

دکتر طاهر می‌افزاید: «این ماده هیبریدی قابل چاپ سه‌بعدی، توانایی افزودن ارزش در طیف وسیعی از بخش‌ها مانند صنعت الکترونیک و دفاعی را دارد.»

اکنون گرافمچ به‌طور فعال در تلاش است تا این فناوری را به تولید انبوه برساند.