رزین‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری‌ نانو برای تولید فوم‌های PET

سابیک با کمک فناوری ‌نانو رزین‌های پیشرفته‌ای به بازار عرضه کرده که با استفاده از آن می‌توان فوم‌های پلی‌اتیلن ترفتالات با کارایی بالاتر تولید کرد.

شرکت سابیک (SABIC) روش‌های تولید رزین با استفاده از فناوری‌ نانو را به‌منظور تولید کارآمد فوم پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) توسعه داده است؛ در نتیجه ویژگی‌های عملکرد بالاتری در محصول نهایی به وجود می‌آید.

محصول جدید LNP ™ COLORCOMP ™ WQ117945 این شرکت که توسط سانامیتا آنونسیاسو، مدیر توسعه کسب و کار سابیک، به‌عنوان «ماده‌ای که می‌تواند دامنه استفاده از فوم‌های PET را گسترش دهد» توصیف شده ‌است.

فناوری ‌نانو در SABIC LNP ™ COLORCOMP ™ WQ117945 به کنترل هسته‌دهی کمک و سلول‌های یکنواخت‌تری ایجاد می‌کند که توزیع اندازه ذرات را در داخل فوم یکنواخت‌تر می‌کند. این بدان معنی است که فوم‌ها با محتوای رزین کوچکتر، سبک‌تر خواهند شد.

پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای ترموپلاستیک است و برای تولید الیاف، بسته‌بندی و فوم استفاده می‌شود. این ماده به‌عنوان یک فوم مفید می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای چوب پلی استایرن یا بالسا در مواد با ساختاری ساندویچی استفاده شود. فوم PET را می‌توان از بطری‌های بازیافتی PET تولید کرد.

SABIC LNP ™ COLORCOMP ™ WQ117945 به تولید هسته سازگارتر در فوم کمک می‌کند، در نتیجه یکنواختی بهتر و محصول با کیفیت‌تری به‌دست می‌آید. مزیت استفاده از این فناوری آن است که خواص یکنواختی به فوم می‌دهد و منجر به استفاده از رزین کمتری می‌شود؛ بنابراین، هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و محصولی با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد.

تقاضا برای وسایل نقلیه سبک و کم مصرف برای انواع حمل و نقل وجود دارد. از فوم PET می‌توان برای محفظه‌های تیغه برف پاک‌کن، محفظه گیربکس، اتصالات سبک و اتصالات داخلی استفاده کرد. تخمین زده می‌شود که کاهش ۱۰ درصدی وزن خودرو می‌تواند منجر به افزایش ۳-۷ درصدی کارایی شود و از فوم‌های PET می‌توان برای کاهش وزن در بسیاری از اجزای مکانیکی استفاده کرد.

فوم‌های PET می‌توانند جایگزین پلی استایرن به‌عنوان یکی از متداول‌ترین مواد بسته‌بندی شوند زیرا تولیدکنندگان به‌دنبال گزینه‌های پایدارتر هستند. تقاضای روزافزونی برای مواد قابل بازیافت و سبک در بسته‌بندی وجود خواهد داشت.

استفاده از SABIC LNP ™ COLORCOMP ™ WQ117945 باعث ایجاد قوام در ساختار فوم می‌شود و از خواص مکانیکی یکنواخت در سراسر تیغه اطمینان حاصل می‌کند.

مقاومت در برابر خوردگی، نسبت مقاومت به وزن و مقاومت در برابر آتش مواد PET باعث جذابیت فزاینده آن‌ها در صنعت ساختمان می‌شود. همچنین می‌توان از آن‌ها برای عایق حرارتی و کاهش آلودگی صوتی استفاده کرد.

تخمین زده می‌شود که بازار فوم PET از حدود ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳۳۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۷ رشد کند. تصور می‌شود که سریعترین رشد بازار در آسیا خواهد بود و پس از آن اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند.

فناوری‌نانو جدید SABIC LNP COLORCOMP WQ117945 می‌تواند کاربردهای دیگری فراتر از فوم‌های PET با چگالی بالا داشته باشد. این ماده می‌تواند به‌عنوان یک اصلاح کننده رئولوژیکی برای بهبود مقاومت به ذوب و قابلیت حرارت‌دهی استفاده شود.