استارت‌آپی که به‌دنبال استفاده از نانو در توسعه ایمپلنت‌های مغزی است

شرکت اینبرین نروالکترونیکس (INBRAIN Neuroelectronics) یکی از استارت‌آپ‌های انشعاب یافته از برنامه پرچم‌داری گرافن است. این شرکت نوپا در حال توسعه ایمپلنت‌های مغزی مبتنی بر گرافن برای درمان اختلالات مغزی است.

در اروپا ۱۶۵ میلیون نفر با اختلال مغزی زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود از هر ۳ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار برخی اختلالات عصبی باشند. هر ساله هزینه درمان اختلالات مغزی تقریبا ۸۰۰ میلیارد یورو، معادل ۳۵ درصد از کل هزینه بیماری‌ها در اروپا است.

اینبرین نروالکترونیکس از برنامه پرچمدار گرافن منشعب شده ‌است، برنامه‌ای که یکی از بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی اروپا بوده و شرکای آن موسسه علوم نانو و فناوری ‌نانو کاتالان (ICN2) و موسسه تحقیقات و تحقیقات پیشرفته کاتالان (ICREA)، در اسپانیا است. اینبرین نروالکترونیکس در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و از فناوری توسعه یافته توسط شرکای برجسته برنامه پرچمداری گرافن، یعنی ICN2 ، ICREA و دانشگاه منچستر برای تولید دستگاه‌های هوشمند برای بیماران مبتلا به اختلالات عصبی، مانند پارکینسون یا صرع استفاده می‌کند.

فناوری اینبرین نروالکترونیکس با کمک الکترودهای گرافنی توسعه داده شده ‌است، فناوری که در آن با سیگنال‌های عصبی مغز رمزگشایی می‌شوند و سپس می‌توانند پاسخ‌های درمانی هوشمند ویژه شرایط بالینی هر بیمار را ایجاد کنند.

مدت‌هاست که پزشکان از آرایه‌‌ای از الکترودها برای نظارت و تحریک فعالیت مغز استفاده می‌کنند. اما عملکرد فناوری‌های موجود در بازار، که مبتنی بر فلزاتی مانند پلاتین هستند، هنگام کوچک‌سازی به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. الکترودهای موجود که از نظر بالینی استفاده می‌شوند، بسیار بزرگ هستند و قادر به تحریک دقیق ناحیه آسیب دیده یا ثبت جزئیات فعالیت مغز نیستند. در نتیجه این الکترودها برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مغزی تا حد زیادی بی‌اثر بوده و باعث عوارض جانبی قابل توجهی شده‌اند.

ویژگی‌های جالب توجه گرافن باعث می‌شود که الکترودها در حالی که عملکرد بسیار خوبی دارند، کوچک شوند. ایمپلنت‌های مبتنی بر گرافن می‌توانند الکترودهای بیشتری نسبت به آرایه‌های الکترودهای رایج پشتیبانی کنند، بنابراین قادر به ثبت اطلاعات و تحریک با وضوح بالا هستند. این نتیجه در نقشه‌برداری از فعالیت مغز با وضوح مکانی و زمانی بسیار موثر و مفید هستند.

دستگاه اینبرین نروالکترونیکس با کمترین تهاجم، می‌تواند در مناطق وسیعی از قشر مغز، بدون تداخل در عملکرد طبیعی مغز مورد استفاده قرار گیرد، یا می‌تواند در کاوشگرهایی که به ساختارهای عمیق مغز می‌رسند، مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از هوش مصنوعی و با استفاده از داده‌های بزرگ، ایمپلنت‌ها می‌توانند فعالیت مغز را بخوانند.

فناوری اینبرین نروالکترونیکس به‌صورت درون‌تنی و برون‌تنی مورد آزمایش قرار گرفته و بی‌خطر بودن آن تأیید شده ‌است. این فناوری با موفقیت در مطالعات روی حیوانات کوچک مورد استفاده قرار گرفته و از طریق آزمایش روی حیوانات بزرگ اعتبار بیشتری پیدا کرده است.

اینبرین نروالکترونیکس در حال حاضر برای اطمینان از ایمنی بیمار به دنبال انجام کارآزمایی بالینی است. این شرکت قصد دارد امسال اولین مطالعات انسانی خود را آغاز کند.