استفاده از فناوری ‌نانو برای رهگیری محصولات صنعت الماس

یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان الماس این است که محصولی که آن‌ها در دست دارند از کجا آمده و در کجا تراش خورده است. این اطلاعات اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مانع از تقلب و جعل محصولات شود. به تازگی شرکت نانواینوویتور هولدینگ با توسعه یک فناوری جدید برای رفع این مشکل راه‌حلی ارائه کرده است.

یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت الماس به‌دنبال استفاده از فناوری‌ نانو برای ردیابی محصولات این صنعت است. مشخص شده‌است که فناوری‌ نانو در این مأموریت که هدف آن قابل رهگیری کردن محصولات صنعت الماس است، بسیار مفید است.

نانواینوویتور هولدینگ (Nano Innovator Holdings) از اتمام پلتفرم نمونه اولیه خود برای شناسایی کارهای انجام شده روی الماس‌ها خبر داد. براساس اطلاعات منتشر شده، این سیستم با الماس‌های واقعی دقیقا همان نتایج الماس‌های آزمایشگاهی را داشته که نشان از موفقیت این پلتفورم دارد.

در این پروژه از فناوری ‌نانو، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر فضای ابری، سیستم‌های نوری، تلفن‌های هوشمند و یک اپلیکیشن اختصاصی مبتنی بر تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است.

نانواینوویتور هولدینگ، توسط پیشکسوت صنعت الماس، برونو اسکارسلی بنیان‌گذاری شده ‌است. اسکارسلی مدیرعامل این شرکت، که بیش از سه سال در حال توسعه این فناوری جدید بوده است، می‌گوید: «این فناوری راه حلی است که همه در صنعت الماس به‌دنبال آن بوده‌اند.»

این سیستم از طریق یک برچسب اختصاصی نانو که در زیر سطح الماس قرار دارد، با استفاده از فناوری لیزر فمتوسکند کار می‌کند.

طبق استاندارد درجه‌بندی موسسه Gemological of America (GIA) استفاده از این فناوری وضوح یا رنگ الماس را تغییر نمی‌دهد.

سپس مشتریان می‌توانند برای شناسایی و خواندن برچسب‌های نانویی سطح زیرین از اپلیکیشن تلفن هوشمند استفاده کنند. این فناوری در انتظار ثبت اختراع برای تلفن‌های Android و iOS است.

پس از پیاده‌سازی این فناوری در صنعت الماس، خریداران انگشتر الماس می‌توانند چرخه زندگی الماس خود را بدون توجه به موقعیت مکانی آن دریابند.