نتایج مثبت استفاده از نانوذرات در ژن‌درمانی

شرکت سلکتا بایوساینسز در آزمایش‌های اخیر خود نشان داده است که نانوذرات ImmTOR می‌تواند در فرآیند انتقال ژن در موش‌های آزمایشگاهی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

شرکت سلکتا بایوساینسز (Selecta Biosciences) نتایج یکی از مطالعات خود روی اثرات نانوذراتی موسوم به ImmTOR بر وکتورهای ویروسی (AAV) مرتبط با آدنو در بیان ژن‌های انتقال یافته به موش‌ها، را منتشر کرد.

نتایج داده‌ها نشان داد که افزودن نانوذرات ImmTOR به وکتورهای AAV باعث افزایش اثربخشی، ایمنی و دوام درمان‌های ژنی می‌شود. این کار با تسهیل بیان کارآمدتر انتقال ژن و از طریق امکان جلوگیری از تشکیل آنتی‌بادی‌های خاص کپسید، صورت می‌گیرد.

این شرکت می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم ImmTOR برای رفع محدودیت‌های فعلی، به ویژه مشکلات ایمنی و دوام ژن درمانی بسیار کارآمد است.»

در این مطالعه، محققان اثرات ImmTOR را در تجویز مکرر یک انتقال‌دهنده ژن AAV برای بیان آلکالین فسفاتاز جنینی ترشح شده (SEAP) ارزیابی کردند که یک ژن گزارشگر با کاربرد بسیار وسیع در موش‌ها است.

شرکت سلکتا بایوساینسز یکی از شرکت‌هایی است که روی پلتفورم‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن کار می‌کند. این شرکت برای حل این مشکل سامانه‌های مبتنی بر نانوذرات موسوم به ImmTOR را ابداع کرده است که می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را کنترل کند. این شرکت فناوری ImmTOR را با چند داروی زیستی که پاسخ ناخواسته در بدن ایجاد می‌کند، ترکیب کرده و موفق به افزایش اثربخشی و ایمنی این داروها شده‌است. این شرکت در حال حاضر وارد فاز دوم آزمون بالینی شده و قصد دارد از این فناوری برای درمان بیماری التهاب استفاده کند. ریشه این فناوری به مقاله‌ای بازمی‌گردد که در سال ۱۹۹۴ توسط امید فرخ‌زاد و همکارانش در نشریه Science به چاپ رسید. آن‌ها نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیری ساختند که می‌تواند دارو را حمل کرده و به‌صورت کنترل شده در بدن رهاسازی کند. آن‌ها در سال ۲۰۰۶ نشان دادند که چگونه این نانوذرات برای رهایش داروی ضدسرطان قابل استفاده هستند. در سال ۲۰۰۸ آن‌ها شرکت سلکتا بایوساینسز را تاسیس کردند تا از این فناوری برای کنترل سیستم ایمنی بدن استفاده نمایند.