بهبود عملکرد قایق‌های بادبانی با استفاده از گرافن

هر چند هنوز گرافن ماده‌ای ارزان قلمداد نمی‌شود، اما به‌تازگی در صربستان قایق بادبانی با استفاده از گرافن ساخته شده که استحکام و سبکی آن به‌دلیل وجود گرافن بهبود قابل توجهی یافته است. ساخت این قایق نشان می‌دهد که استفاده از گرافن از قایق‌های لوکس به سمت قایق‌های بادبانی متمایل شده ‌است.

به‌تازگی قایقی با نام گرافیتو ساخته شده ‌است. گرافیتو یک قایق بادبانی است که توسط یکی از اهالی صربستان طراحی شده‌ است. این طراح نه‌تنها در کشتی‌های قایقرانی بلکه در طراحی محصول نیز مهارت دارد. مهارت‌های او حتی در حوزه رباتیک نیز گسترش یافته است.

این قایق با استفاده از یک ماده خاص نانویی موسوم به گرافن ساخته شده‌ که باعث افزایش دوام و استحکام قایق شده ‌است. اما یک نکته لازم به ذکر است، فناوری مورد استفاده در این قایق، یعنی گرافن، در حال حاضر امکان تولید انبوه با قیمت کم را ندارد حتی با قیمت‌های متغیر از ۷۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ $ برای هر تن پودر گرافن، این ماده ارزان‌ترین ماده برای ساخت قایق نیست.

با این حال، گرافیتو نشان می‌دهد که گرافن علاوه بر قایق‌های لوکس در قایق‌های بادبانی نیز در حال استفاده است. یکی از کاربردهای گرافن، محافظت از صاعقه در دریا به لطف خاصیت رسانایی برتر آن است، یکی دیگر از خواص گرافن، توانایی جلوگیری از عبور سایر اتم‌ها از داخل آن است و آن را به‌عنوان یک ماده دفع‌کننده بسیار کارآمد تبدیل می‌کند.

این قایق یک بدنه ۳۷ متری دارد. این کار آن را به بزرگترین قایق تفریحی روی آب تبدیل نمی‌کند، اما ابعاد آن به اندازه‌ای است که ممکن است برخی از تولیدکنندگان به آن علاقه نشان دهند.

اولین ویژگی قابل توجه، جدا از بادبان، بدنه است. تمام طبقه فوقانی هم برای راحتی و هم برای سبکی از چوب تشکیل شده که برای کارایی عالی است.

اگر تصمیم دارید به داخل بروید، از پله‌های مجاور بروید و برای یک فضای داخلی لوکس و شیک آماده شوید. تنها فضایی که طراح تصمیم به توسعه آن دارد، فضای استراحت و سرگرمی زیر عرشه است. دیوارها و تخته‌های چوبی با کف فرش و نور LED لحنی آرام را ارائه می‌دهند، در حالی که صندلی‌های چرمی و بالش‌های مخمل خواب‌دار این منطقه را کامل می‌کنند.

لازم به‌ذکر است که این کشتی بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی امکان سفر دریایی را دارد و از این طریق به یک قایق تفریحی لوکس و دوستدار محیط‌زیست تبدیل شده‌ است.