تولید و صادرات مکمل‌های غذایی نانویی توسط یک شرکت تایلندی

با استخدام یکی از متخصصان پیشرو در حوزه فناوری ‌نانو، شرکت سوپرم فارماتک در تایلند به دنبال تولید مکمل‌های غذایی مبتنی بر لیپوزوم است.

شرکت سوپرم فارماتک (Supreme Pharmatech)، تولیدکننده مکمل‌های غذایی در تایلند، محصولات مکمل مبتنی بر فناوری لیپوزوم تولید می‌کند.

پروفسور م.ر. مظفری یکی از متخصص‌های کلاس جهانی در زمینه کپسوله‌سازی و آزادسازی کنترل‌شده عوامل فعال‌زیستی، نانو زیست‌فناوری و تحویل دارو است. وی تقریباً ۳۰۰ مقاله، ۸ حق ثبت اختراع و ۵ عنوان کتاب در زمینه فناوری ‌نانو دارویی تالیف کرده است. وی روش جدیدی برای تولید لیپوزوم‌ها در مقیاس صنعتی ایجاد و ثبت کرده است که به نام «روش مظفری» نامگذاری شده ‌است.

خانم میلینت وینته سیری، مدیر ارشد اجرایی شرکت سوپرم فارماتک، می‌گوید که توسعه فناوری لیپوزومی فرصتی عظیم برای کشف بازارهای بالقوه جدید در سراسر جهان فراهم می‌کند. وی افزود که مدیریت سوپرم فارماتک خوشحال است که با پروفسور مظفری برای رهبری بخش تحقیق و توسعه سوپرم فارماتک به توافق رسیده است.

سیستم رهایش لیپوزومی مزایای زیادی نسبت به مصرف منظم خوراکی دارد. اجزای لیپیدی لیپوزوم‌ها فسفولیپیدهای طبیعی بوده که در برابر آنزیم‌های گوارشی مختلف مانند اسیدها و نمک‌های صفراوی نفوذناپذیر هستند. لیپوزوم‌ها دارای سمیت کم بوده و باعث فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند. هر دو ماده محلول در آب و مواد محلول در چربی، می‌توانند در سیستم رهایش لیپوزومی قرار گیرند. لیپوزوم‌ها قادر به انتقال هدفمند ترکیبات فعال زیستی به سلول‌ها با بالاترین نسبت هستند.

فرآیند لیپوزومی به پیشرفته‌ترین دانش در علوم نانو و همچنین پیشرفته‌ترین تجهیزات نیاز دارد. در حال حاضر، سوپرم فارماتک تنها کارخانه‌ای در جنوب شرقی آسیا است که قادر به تولید مواد اولیه لیپوزومی و محصولات لیپوزومی آماده به‌صورت پودر و مایع است.

در سال ۲۰۲۱، سوپرم فارماتک بر تولید مواد لیپوزومی پرتقاضا، به ویژه ویتامین‌های لیپوزومی C و D3، کلسیم و منیزیم لیپوزومی، کوآنزیم لیپوزومی Q10، آستاگزانتین لیپوزومی و همچنین سایر مواد فعال کننده لیپوزومی تمرکز خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱ سوپرم فارماتک قصد دارد ۶-۷ شعبه جدید دیگر در خارج از تایلند افتتاح کند. کلیه فروش‌های صادراتی براساس فرمولاسیون‌های پلی لیپوزومی یا نیمه لیپوزومی با کاربرد گسترده انجام خواهد شد. سوپرم فارماتک همچنین قصد دارد فرمولاسیون‌های صادراتی را با بازار محلی تطبیق داده و با خریداران محلی محصولات مکمل غذایی به‌صورت OEM همکاری کند.

سوپرم فارماتک و پروفسور مظفری حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا تغییرات چشمگیری در صنعت مکمل‌های غذایی جهان ایجاد کنند و چهره تایلند را به‌عنوان یکی از کشورهای برجسته فناوری ‌نانو در جهان ارتقا دهند.