هزینه استخراج RNA ویروس کرونا ارزان‌تر می‌شود؟

محققان با استفاده از نانوذرات، روشی ساده و ارزان ارائه کردند که می‌تواند RNA ویروس کرونا را به شکلی ایمن، ارزان و ساده از نمونه‌های آزمایشی بیرون بکشد و با این کار تشخیص کرونا را ساده‌تر کند. این فناوری در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) اعلام کرده که روش بدون سانتریفیوژ ایمن، سریع، ارزان و سازگار با سیستم‌های خودکار مبتنی بر مهره مغناطیسی ارائه کرده است.

تشخیص بیماری کرونا با استخراج RNA ویروسی SARS-CoV-2 از نمونه‌های بالینی مانند سواب‌های بینی و حلق انجام شده و تشخیص ویروس با استفاده از روش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس در زمان واقعی انجام می‌شود.

با توجه به مقیاس همه‌گیری، منابع ضروری برای آزمایش ویروس مانند معرف‌های تجاری و آزمایشگاه‌هایی که نیازهای ایمنی زیستی را برآورده می‌کنند، کمبودهایی وجود دارد. مواد شیمیایی معمولا گران هستند و در دسترس کشورهای کم‌درآمد و مراکز درمانی مناطق دورافتاده نیستند.

جراردو راموس ماندوجانو، نویسنده اصلی مقاله مربوط به این پروژه، می‌گوید: «گردش کار ما مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی سیلیس بوده و می‌تواند توسط هر محقق به کار گرفته شود. این فناوری رقیب کیت‌های استخراج RNA ویروسی تجاری است در حالی‌که خطر دست زدن به نمونه‌های بالقوه عفونی را کاهش می‌دهد.»

این ویروس قبل از شیوع در جامعه در فاضلاب شناسایی شده ‌است؛ بنابراین، نظارت بر حضور آن در فاضلاب به یک اقدام مهم بهداشت عمومی تبدیل شده ‌است. با توجه به خطر دست زدن به نمونه‌های عفونی، لازم است روشی توسعه یابد که در عین استفاده از مواد شیمیایی ارزان قیمت و در دسترس، ایمن و آسان نیز باشد.

برای رفع این چالش‌ها، راموس ماندوجانو و مولی، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه ملک عبدالله، یک دستورالعمل منبع باز برای تشخیص RNA در نمونه‌های بالینی و محیطی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی تهیه کردند که اسیدهای نوکلئیک را بدون واکنش دهنده‌های گران قیمت جدا می‌کند.

گفته می‌شود که این روش در محیط دارای TRIzol کار می‌کند، یک معرف رایج که ویروس‌ها را کاملاً غیرفعال می‌کند و به پزشکان اجازه می‌دهد تا با اطمینان از نمونه‌های عفونی استفاده کنند. به گفته محققان این تیم، این دستورالعمل با هزینه ۰٫۳ سنت آمریکا برای هر استخراج RNA، ارزان‌تر از کیت‌های آزمایش ویروس تجاری است و RNA با کیفیت بالا تولید می‌کند.

به گفته محققان، روش آن‌ها همچنین بر سایر ویروس‌های بیماری‌زای انسانی از جمله آنفلوانزای A و B و ویروس سنسیسیال تنفسی نیز موثر عمل می‌کند. محققان هنگام آزمایش روی نمونه‌های فاضلاب، گفتند که آن‌ها قادر به بازیابی ۸۸ درصد RNA مصنوعی SARS-CoV-2 هستند که وارد این فاضلاب شده بود.

لی می‌گوید که این تیم امیدوار است که روش جدید آن‌ها از آزمایشگاه به سایت‌های آزمایش واقعی منتقل شود تا بتواند ظرفیت تشخیص کرونای فعلی را بهبود بخشد و هزینه آزمایش کووید ۱۹ را کاهش دهد. محققان معتقدند این روش می‌تواند به ابزاری مفید برای آزمایش گسترده تهدیدات ویروسی مختلف و نظارت بر فاضلاب در طی همه‌گیرهای آینده تبدیل شود.