برای موفقیت در عرصه فناوری «مهارت‌های نرم» را بیاموزیم

دکتر سلطانی، رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، در دومین روز دوشنبه‌های استارت‌آپی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بر اهمیت آموز‌ش مهارت‌های نرم تاکید کرد.

در دومین روز از برنامه دوشنبه‌های استارت‌آپی، ۶ شرکت فعال در حوزه  دستاوردها و فناوری‌های خود را برای سرمایه‌گذاران عرضه کردند. در ابتدای این مراسم ابتدا دکتر علی‌محمد سلطانی، رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، به تشریح الزامات توسعه فناوری‌های نوظهور پرداخت.

دکتر سلطانی گفت: «در حوزه فناوری‌های همگرا معمولا چند فناوری به‌صورت یکپارچه در کنار هم قرارمی‌گیرند تا محصول جدیدی به‌دست آید و در واقع فناوری‌های همگرا به نوعی یکپارچگی فناوری‌ها است. اما در هسته همه این فناوری‌های یک عنصر بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد.»

دکتر سلطانی توسعه انسانی را هسته اصلی توسعه فناوری دانست و گفت: «توسعه انسانی مقوله بسیار مهمی بوده به طوری‌که از توسعه فناوری نیز اهمیت آن بیشتر است. در دنیای فناوری نباید همیشه با فناوری همراه بود و لازم است به جای انطباق بی چون و چرا با فناوری، فناوری در خدمت انسان قرار گیرد. انطباق تمام و کمال با فناوری با مبانی ارزشی هیچ گروهی در دنیا هم‌خوانی ندارد و اگر بخواهیم به چالش‌های فناوری بپردازیم و فناوری‌ها را توسعه دهیم و محصولات جدید تولید کنیم باید ویژگی‌هایی داشته باشیم تا در فناوری‌ها هضم نشویم. در واقع نباید انسان‌ها به فناوری سواری دهند بلکه باید آن را تحت کنترل در آورند. در غیر این‌صورت محکوم به همراهی با فناوری‌ها خواهیم بود.»

رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، مهارت‌های نرم را ابزاری مناسب در این مسیر دانست و گفت: «ساختارها و نهادهای مهمی در جهان برای توسعه مهارت‌های نرم تشکیل شده و باید تاکید زیادی روی یادگیری این مهارت‌ها در محیط‌های کسب و کار داشت. در فعالیت‌های استارت‌آپی و فناورانه مهارت‌های نرم اهمیت زیادی دارد و اگر فناوران به این مهارت‌ها نپردازند از قافله توسعه فناوری عقب‌ خواهند ماند و در دراز مدت ما تبدیل به مصرف‌کننده فناوری خواهیم شد. ارتباط با مشتری یکی از مصادیق مهارت نرم است که در توسعه فناوری‌های جدید باید به آن اهمیت دهیم.»

پس از سخنان دکتر سلطانی، ۶ استارت‌آپ حوزه همگرا به تشریح فناوری خود پرداخت و جلسه پرسش و پاسخ به صورت حضور و مجازی میان سرمایه‌گذاران و فناوران برگزار شد.

استارت‌آپ‌های دعوت‌شده به این رویداد به شرح ذیل است:

استارت‌آپ زیست‌پردازان نصیر با دستگاه هوشمند پایش قلب و عروق

استارت‌آپ آرینازیست با دستگاه استخراج DNA

استارت‌آپ شیمی نوین هیرکان با بیواتانول ۹۹٫۸ درصد

استارت‌آپ شناسل با دستگاه آزمایش شمارش کامل خون (CBC Test)

استارت‌آپ نانوهم با سبد محصولات بندآورنده خونریزی

استارت‌آپ تنونیک با محصول پروتز دست مصنوعی با سیستم عصبی