دهمین مسابقه ملی فناوری نانو طی دو مرحله در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد

دهمین مسابقه ملی فناوری نانو طی دو مرحله در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. مرحله اول آن در مردادماه ۱۴۰۰ به صورت غیرحضوری (آنلاین) و مرحله دوم آن به‌صورت حضوری در شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای تحقق اهداف ترویجی و آموزشی تدوین‌شده در سند راهبردی فناوری نانو، اقدام به برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو کرده است. این مسابقه بزرگترین رقابت علمی در حوزه فناوری نانو است که هر ساله توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان به فناوری نانو برگزار می‌شود. مسابقه ملی فناوری نانو علاوه بر ایجاد رقابت میان شرکت‌کنندگان، زمینه را برای اخذ گواهی توانمندی تدریس و اخذ مجوز شرکت در نانواستارت‌آپ فراهم می‌کند.

هدف از برگزاری این مسابقه ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی محققان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی – آموزشی کشور، شناسایی برترین‌های این حوزه از فناوری، حمایت از آن‌ها و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت‌گرفته از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است.

زمانبندی این مسابقه به قرار ذیل است:

کلیه دانشجویان علاقه‌مند به حوزه نانو در تمامی مقاطع و رشته‌های مرتبط دانشگاهی، امکان شرکت در این مسابقه را دارند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه درصورتی که حداکثر ۲ سال از پایان آخرین مقطع تحصیلی‌ آن‌ها نگذشته باشد، امکان شرکت در مسابقه را دارند.

دهمین مسابقه ملی فناوری نانو در دو مرحله برگزار خواهد شد. مرحله اول آن به‌صورت غیرحضوری و آنلاین در سایت آموزش فناوری نانو برگزار خواهد شد. ۳۰۰ نفر برتر از شرکت‌کنندگان در این مرحله به‌عنوان برگزیدگان مرحله اول انتخاب خواهند شد. در مرحله دوم که به‌صورت حضوری و در قالب سوالات چهارگزینه‌ای برگزار خواهد شد، این برگزیدگان در حوزه‌های آزمون منتخب (۵ حوزه در کشور) حضور پیدا می‌کنند و در مدت زمان تعیین‌شده به سوالات دفترچه پاسخ می‌دهند.

* برگزاری مرحله اول
به منظور شرکت داوطلبان در مرحله اول مسابقه که به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، در روزهای ۹ الی ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ وارد سایت آموزش فناوری نانو (نسخه جدید) شوند و به سوالات مربوطه پاسخ دهند. بودجه‌بندی سوالات ۳ آزمون مرحله اول به شرح ذیل است:

  • آزمون ۱: مفاهیم پایه و نانوساختارها
  • آزمون ۲: روش‌های ساخت و سنتز نانوساختارها و روش‌ها و تجهیزات شناسایی و آنالیز
  • آزمون ۳: کاربردهای فناوری نانو، تجاری‌سازی فناوری نانو و محصولات ساخت ایران

با برگزاری این ۳ آزمون، بر اساس جمع نمرات کسب شده ۳۰۰ نفر برگزیده اول اعلام شده و واجد شرکت در مرحله دوم مسابقه ملی فناوری نانو می‌شوند. مرحله دوم این مرحله به‌صورت تستی چهارگزینه‌ای و در حوزه‌های منتخب سراسر کشور برگزار می‌شود.

* برگزاری مرحله دوم
۳۰۰ فرد برگزیده مرحله اول، می‌توانند در ۶ حوزه آزمون که توسط دبیرخانه انتخاب شده است، در آزمون مرحله دوم شرکت کنند. حوزه‌های آزمون با توجه به تمرکز داوطلبین در مراکز استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان ، کرمان و اصفهان خواهد بود. در صورتی که نفرات برگزیده از یک استان (جز مراکز ذکرشده) بیش از ۳۰ نفر باشد، مرکز استان مذکور به حوزه‌های آزمون افزوده خواهد شد.

لازم به‌ذکر است درصورت عدم امکان برگزاری حضوری (مرحله دوم) این آزمون به دلایل مختلف مانند شیوع ویروس کرونا، دبیرخانه نسبت به نحوه برگزاری این آزمون تصمیم خواهد گرفت و شرکت‌کنندگان ملزم به پیروی از شرایط اعلام شده توسط دبیرخانه می‌باشند. شرایط برگزاری و یا عدم برگزاری مسابقه، تابع تصمیم دبیرخانه و ستادنانو است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرفصل مطالب اینجا را ببینید.
چگونگی ثبت نام نیز در اینجا آمده است.