عرضه تجاری نانوکامپوزیت‌های گرافن/نقره

گنانومت اعلام کرد که محصول جدید خود را که یک نانوکامپوزیت گرافن/نقره است به بازار عرضه کرده است. این محصول در حوزه‌های مختلف نظیر منسوجات کاربرد دارد.

شرکت گنانومت (Gnanomat) از تولید یک نانوکامپوزیت جدید گرافن – نقره خبر داد. در بیانیه‌ای که این شرکت منتشر کرده است آمده است که: «گنانومت خوشحال است که از آغاز کسب و کار سومین نانوکامپوزیت مبتنی بر گرافن خبر دهد.»

نانوکامپوزیت گرافن-نقره، محصولی است که به‌صورت پودر خشک عرضه می‌شود و در آن از گرافن دست‌نخورده پوشیده شده با نانوذرات نقره استفاده شده ‌است. براساس اطلاعات موجود، این ماده در کاربردهایی مانند جوهر ویژه منسوجات بسیار رسانا برای وسایل الکترونیکی پوشیدنی، حسگرهای الکتروشیمیایی، کاتالیزور، فعالیت ضدباکتری و تشخیص یون‌های فلزات سنگین از پتانسیل بالایی برخوردار است.

در بیانیه‌ این شرکت آمده است: «این محصول جدید به مشتریان ما این امکان را می‌دهد تا آزمایش‌های اولیه‌ای را انجام دهند و امکان تولید مشترک مواد پیشرفته مطابق با خواسته‌های فنی آن‌ها را فراهم کنند. فرمولاسیون و فرآیند محصولات گنانومت برای تأمین در مقادیر صنعتی طراحی شده و ما نیز بنا به درخواست مشتریان تولید می‌کنیم.»

نانوکامپوزیت‌های گرافنی یکی از حوزه‌های پرتقاضا در بازار است. تخمین زده می‌شود که بازار نانوکامپوزیت‌های گرافنی از ۵۰٫۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ با رشد ۲۴٫۶۷ درصدی به رقم ۷۸۲٫۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. نانوکامپوزیت‌های گرافنی خواص الکترونیکی، مکانیکی و گرمایی قابل توجهی دارند که این خواص موجب جذابیت صنعتی آن‌ها شده ‌است. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ شرکت هایدال قراردادی با شرکت مواد پیشرفته هانتزمن امضا کرد تا گرافن‌های عامل‌دار برای این شرکت تولید کند. البته انطباق‌پذیری سخت گرافن با مواد پلیمری و پخش شدن اندک آن در پلیمرها نیز به‌عنوان عوامل سرکوب‌کننده رشد بازار شناخته می‌شود.

با این حال، تحقیق و توسعه روی این حوزه افزایش یافته و این کار موجب رشد بازار نانوکامپوزیت‌های گرافنی طی سال‌های آتی خواهد شد. در میان کاربردهای نانوکامپوزیت‌ها، زیست‌حسگرها از سهم قابل توجهی برخوردار بوده و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۹ درصد از بازار نانوکامپوزیت‌های گرافنی را به خود اختصاص داده‌اند. بخش پزشکی نیز در این دوره سهم ۲۸ درصدی از بازار را خواهد داشت. تقاضا برای کاربردهای پزشکی نظیر تصویربرداری زیستی، رهایش ژن و دارو و نانوپزشکی موجب افزایش بازار نانوکامپوزیت‌ها در حوزه پزشکی خواهد شد.