لنزهایی که به افراد مبتلا به کوررنگی کمک می‌کند

پژوهشگران لنزهایی ساختند که حاوی نانوذرات طلا است، این لنزها به افراد مبتلا به کوررنگی کمک می‌کند تا رنگ‌های بیشتری را مشاهده کنند.

نتایج یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کمبود بینایی رنگی ممکن است با استفاده از لنزهای تماسی هیدروژلی که با نانوذرات طلا تقویت‌ شده‌اند، طیف وسیعی از رنگ‌ها را ببینند.

محققان بر پتانسیل لنزهای تماسی حاوی یک پلیمر هیدروژلی مخلوط شده با نانوذرات طلا برای کمک به کسانی که دچار کوررنگی هستند تاکید دارند، لنزهایی که با آن افراد مبتلا به کوررنگی می‌تواند دنیای اطراف خود را با رنگی ببینند.

نتایج این مطالعه در نشریه ACS Nano منتشر شده ‌است. در این مقاله محققان می‌گویند که افرادی که در تشخیص تفاوت بین رنگ‌های قرمز و سبز مشکل دارند، از عینک‌های قرمز رنگ برای کمک به تشخیص این دو رنگ استفاده کرده‌اند. با این حال، به گفته نویسندگان این مقاله، این عینک‌ها حجیم بوده و برای رفع مشکلات بینایی در نظر گرفته نشده‌است.

تاکنون تولید لنزهای تماسی رنگ شده برای کمک به رفع کوررنگی افراد با محدودیت‌هایی روبرو بوده است، یکی از این محدودیت‌ها، نگرانی‌های ایمنی در مورد نشت رنگ از لنزها به چشم است.

از این رو، محققان از نانوذرات طلا در لنزهای تماسی به‌عنوان یک روش غیرسمی استفاده کردند تا نانوذرات برای بهبود کنتراست سبز-قرمز به‌کار گرفته شود.

آزمایش‌های انجام شده با لنزهای تماسی نشان می‌دهد که لنزهای حاوی نانوذره طلا در فیلتر طول موج‌هایی انتخاب‌گری بیشتری نسبت به عینک‌های رنگی موجود در بازار دارند. لنزهای تماسی نانوذره‌ای با طیف طول موج لنزهای تماسی رنگ شده مطابقت دارند.