مروری بر فعالیت‌های سایت آموزش فناوری نانو در زمستان ۱۳۹۹

سایت آموزش فناوری نانو به عنوان بستر جامع آموزش علم و فناوری نانو به زبان فارسی، برنامه‌های متعددی را در زمستان ۱۳۹۹ برگزار کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

رونمایی از بستر جدید سایت آموزش فناوری نانو به نشانی https://nanoeducation.ir مهم‌ترین رویداد سایت آموزش فناوری نانو در این بازه زمانی بوده است. سایت آموزش فناوری نانو از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون سه مرحله توسعه را پشت سر گذاشته است. مرحله اول توسعه سایت، ارائه محتوای آموزشی در قالب مقالات آموزشی در زمینه‌های مختلف مرتبط با علم و فناوری نانو بود؛ در مرحله دوم، علاوه بر توسعه و سطح‌بندی مقالات آموزشی، آزمون‌های مختلف، فایل‌های چندرسانه‌ای و نرم‌افزارهای مختلف آموزشی نیز در سایت ارائه شد. در فاز سوم توسعه که از سال ۱۳۹۵ شروع شده است، علاوه بر توسعه محتواهای آموزشی قبلی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی به‌صورت آنلاین، ضبط شده و حضوری در سایت ارائه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. هر یک از فازهای مختلف، علاوه بر توسعه محتوایی، تغییرات ظاهری و فنی در سایت را نیز به همراه داشت و در هر مرحله تلاش شد سطح کاربرپسندی و قابلیت‌های فنی سایت ارتقا یابد و محتواهای ارائه شده به شکل مناسب‌تری در اختیار کاربران قرار بگیرد. در ادامه فرایند توسعه در فاز سوم، بستر جدید سایت آموزش فناوری نانو از ابتدای بهمن ۱۳۹۹ به‌صورت رسمی در اختیار علاقه‌مندان علم و فناوری نانو قرار گرفته است. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید بستر جدید سایت آموزش عبارتند از:

یکپارچه شدن بستر ارائه دوره‌های آموزشی غیرحضوری با بستر سایت آموزش فناوری نانو

دسترسی به همه دوره‌های آموزشی غیرحضوری سایت بدون محدودیت زمانی

دسترسی به دوره‌های آموزشی خریداری شده توسط کاربر در صفحه شخصی و بدون محدودیت زمانی

– بهبود بستر برگزاری دوره‌های آموزشی غیرحضوری و لحاظ کردن فرآیند آموزشی در دوره‌ها

– امکان شرکت در آزمون پایان دوره بدون محدودیت زمانی

– صدور گواهی آنلاین در صورت کسب حدنصاب لازم در آزمون پایان دوره

– بهینه‌سازی ساختار عضویت و پنل کاربری

– بهبود ساختار کیف پول و تسهیل فرآیند تراکنش‌های مالی

– بهبود بستر آزمون و امکان برگزاری آزمون‌های متنوع

– بهبود دسته‌بندی و نمایش محتوای مقالات و دانلودها

– ایجاد برخی افزونه‌های جدید نظیر تازه‌ها، صفحه مقالات و …

علاوه بر رونمایی از بستر جدید، دوره‌های آموزشی غیرحضوری متنوعی در زمستان ۹۹ و بر روی بستر جدید سایت آموزش ارائه شد که از جمله می‌توان به دوره‌های “کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی“، “بسته جامع آنالیز میکروسکوپی“، “شبیه‌سازی سلول‌های خورشیدی با نرم‌افزار SCAPS“، “بسته جامع پراش اشعه ایکس“، “آموزش نرم‌افزار کامسول“، “آلیاژهای آمورف؛ خواص، روش‌های ساخت، مشخصه‌یابی و کاربردها“، “بسته جامع آنالیز BET” و “آموزش نرم‌افزار اکسل در سطح مقدماتی” اشاره کرد. همچنین در زمستان ۹۹ کارگاه‌های آموزشی آنلاین متنوعی چون “مروری برکاربردهای فناوری نانو در محیط‌زیست و انرژی“، “فناوری نانو و کرونا“، و “آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و تجاری‌سازی در فناوری نانو” برگزار شد.

مجموعاً در زمستان ۱۳۹۹، بیش از ۱۰۰۰ نفر، معادل بیش از ۱۶۰۰۰ نفر – ساعت، در رویدادها آموزش دیده‌اند.

گفتنی است در اسفند ماه ۱۳۹۹ و به مناسبت رونمایی از بستر جدید سایت آموزش فناوری نانو و شروع طرح عیدانه سایت آموزش، کلیه دوره‌های آموزشی سایت با طرح تخفیفی ویژه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت؛ این طرح از ۱۵ اسفندماه و با برگزاری کارگاه آنلاین آشنایی با فناوری نانو آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.