تولید ماسک ضدویروس حاوی نانوذرات مس

یک شرکت بریتانیایی با استفاده از نانوذرات مس، ماسک‌های ضدویروس ساخته که بخش قابل توجهی از عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

شرکت فارم‌توفارم (Pharm2Farm) ماسک صورت ضدویروسی انقلابی با قابلیت از بین بردن ۹۹٫۹ درصد ویروس کووید ۱۹را تولید کرده است. ماسک جدید Pro-Larva دارای فناوری منحصر به فرد نانوذرات مس برای ایجاد یک سد ویروس‌کش موثر در برابر ویروس‌های کووید۱۹ و سایر ویروس‌ها، از جمله آنفلوانزا است.

این ماسک، یک ماسک ضدویروسی جدید بوده که پس از ۵ دقیق تماس با عامل بیماری‌زا قادر است ۹۹٫۹ درصد از ویروس کووید ۱۹ را از بین ببرد.

Pro-Larva با هدف استفاده در صنایع مختلف، از بیمارستان‌ها ، منازل، مدارس، صنایع خرده فروشی و صنعت سرگرمی تولید شده و با ماسک‌های معمولی متفاوت است؛ زیرا علاوه بر محافظت از افراد اطراف، با استفاده از فناوری نانوذرات مس، از خود محافظت می‌کند.

آنتونی لگ، رئیس شرکت مادر فارم‌توفارم توضیح می‌دهد: «ماسک‌های نوع جراحی مرسوم فقط مانع از خروج ویروس از ماسک می‌شوند، آن‌ها به محض گیر افتادن در ماسک، مکانیسم فعالی برای از بین بردن آن ندارند. Pro-Larva علاوه‌بر این که ذرات ویروس را به دام می‌اندازد، به‌دلیل استفاده از فناوری نانوذره مس، قادر است تا ۹۹٫۹ درصد ویروس را پس از گرفتار شدن در ماسک از بین ببرد.»

این لایه ضدویروس تا هفت ساعت موثر است. ماسک‌های جراحی فعلی فقط برای حدود دو ساعت موثر هستند و این امر کادر درمان در بخش‌های مراقبت ویژه (ICU) را ملزم می‌کند تا بین ۴ تا۱۰ ماسک در روز استفاده کنند.

به‌دلیل عمر مفید طولانی‌تر Pro-Larva، تعداد ماسک مورد نیاز را بسیار کاهش می‌دهد؛ بنابراین، هزینه‌های بیمارستان کاهش می‌یابد. Pro-Larva همچنین قابلیت خود استریل‌کردن را نیز دارد یعنی پس از استفاده از آن، ماسک‌های دور ریخته شده خطر عفونت وجود ندارد.

اثربخشی این ماسک در برابر ویروس کرونا و آنفلوانزا توسط یک آزمایشگاه مستقل و یک دانشگاه برجسته انگلستان آزمایش شده ‌است. همچنین تاییدیه نظارتی اروپا را دریافت کرده و دارای نشان CE است.

ایده Pro-Larva توسط دانشمندان شرکت فارم‌توفارم به رهبری دکتر کارث کیو پیاده‌سازی شد. فارم‌توفارم اخیراً خط تولید ماسک صورت را در ناتینگهام راه‌اندازی کرده است و در حال کار با تولیدکنندگان ماسک صورت اروپایی و بین‌المللی برای افزایش عرضه Pro-Larva برای پاسخگویی به تقاضا است.

دکتر گرت کیو، بنیانگذار این فناوری و فارم‌توفارم، افزود: «کمک به متخصصان و کادر درمان برای محافظت از خود، همکاران و بیماران بسیار مهم است. با این حال، دسته‌های زیادی از صنایع وجود دارند که ما می‌خواهیم به آنها نیز کمک کنیم.»

ثابت شده ‌است که ماسک پزشکی یکبار مصرف ضدویروسی ۴ لایه شرکت فارم‌توفارم می‌تواند تا ۹۹٫۹ درصد ویروس‌های کرونا و ۹۰ درصد آنفلوانزا را تا ۷ ساعت از بین ببرد.