توسعه نانودارویی برای تسکین درد و التهاب پس از جراحی آب مروارید

فرموسا فاماکیوتیکالز در حال توسعه دارویی با فرمولاسیون نانویی است که به‌منظور تسکین درد و التهاب پس از جراحی آب مروارید طراحی شده ‌است. فرموسا مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار به شرکت سوسی هپتارس برای استفاده از حق امتیاز توسعه این دارو پرداخت کرده است.

شرکت سوسی هپتارس (Sosei Heptares) مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار آمریکا از شرکت داروسازی فرموسا فاماکیوتیکالز (Formosa Pharmaceuticals) دریافت خواهد کرد.

این پرداخت به‌دنبال تزریق به اولین بیمار در آزمایش فاز سوم روی نانوداروی APP13007 برای درمان التهاب و درد پس از جراحی آب مروارید انجام خواهد شد.

APP13007 در شرکت اکتیووس فارما (Activus Pharma)، یکی از شرکت‌های تابعه سوسی هپتارس که اکنون متعلق به فرموسا است، توسعه یافته است. سوسی هپتارس همچنان واجد شرایط دریافت پرداخت‌هایی نظیر حق امتیاز براساس پیشرفت کار است.

APP13007 یک فرمولاسیون نانوذره‌ای حاوی یک استروئید بوده که در حال توسعه برای درمان التهاب و درد پس از جراحی آب مروارید است. APP13007 در ابتدا در اکتیووس فارما طراحی و توسعه داده شد، شرکتی که قبلاً یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به سوسی هپتارس بود. اما اکتیووس فارما در آگوست ۲۰۱۷ به فرموسا واگذار شد که تولیدکننده پیشرو در حوزه مواد فعال دارویی است. واگذاری بخشی از راهبرد رشد سوسی هپتارس به سمت طراحی و توسعه داروهای جدید بود که از فناوری StaR® اختصاصی و هدفمند پلتفرم طراحی دارو براساس ساختار GPCR استفاده می‌کند.

اکتیووس در ابتدا با استفاده از پتنت اختصاصی خود یعنی APNT «فناوری نانوذرات خالص» APP13007 را برای ایجاد فرمولاسیون جدیدی از نانوذرات برای درمان التهاب چشم بعد از عمل به کار گرفت. از زمان واگذاری، فرموسا توسعه APP13007 را دنبال کرده و اکنون قصد دارد فاز سوم آزمایش‌های بالینی را در آمریکا آغاز کند.

طبق شرایط فروش به فرموسا در سال ۲۰۱۷، سوسی هپتارس حق دارد مبالغی را براساس پیشرفت کار و همچنین حق امتیاز حاصل از تجاری‌سازی برخی محصولات درصورت رسیدن به بازار را دریافت کند.

شین‌چی تامورا، مدیرعامل شرکت سوسی هپتارس گفت: «دیدن پیشرفتی که فرموسا در توسعه APP13007 به‌دست آورده، عالی است. ورود به فاز سوم کارآزمایی بالینی دستاوردی خارق‌العاده است. ما برای تیم فرموسا آرزوی موفقیت داریم.»

سوسی هپتارس یک گروه بین‌المللی دارویی بوده که روی کشف و توسعه زودهنگام داروهای جدید با کمک فناوری اختصاصی StaR® کار می‌کند. آن‌ها به‌دنبال توسعه داروهایی برای بخش‌های مختلف بدن از جمله اعصاب، ایمنی، گوارش و بیماری‌های التهابی است. آن‌ها با برخی از شرکت‌های داروسازی برجسته جهان از جمله AbbVie، AstraZeneca ، Biohaven ، Genentech (Roche) ، GSK ، Novartis ، Pfizer و Takeda مشارکت دارند. دفتر مرکزی سوسی هپتارس در توکیو ژاپن و بخش تحقیق و توسعه در کمبریج بریتانیا واقع شده ‌است.