ارزیابی استفاده از نانولوله‌های نیترید بور در محصولات مختلف

شرکت بی‌ان‌نانو با تامین نانولوله‌های نیترید بور در یک پروژه در دست اجرا در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی، سعی دارد تا دامنه کاربرد نیترید بور را در حوزه‌های مختلف به ویژه دفاعی گسترش دهد.

دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی (NPS) با شرکت بی‌ان‌نانو (BNNano)، یک شرکت تولیدی فعال در حوزه نانولوله‌های بور نیترید وارد همکاری مشترکی شده‌ است. این دو مرکز برای آزمایش و ارزیابی نانومواد نیترید بور برای کاربردهای بالقوه دفاعی، توافق‌نامه تحقیق و توسعه همکاری (CRADA) امضا کرده‌اند.

نانولوله‌های بور نیترید نانومواد انقلابی هستند که ترکیبی مطلوب از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی استثنایی را به نمایش می‌گذارند که شامل هدایت حرارتی بالا، مقاومت الکتریکی قابل توجه، ابر آبگریزی و پایداری حرارتی بالا، مقاومت و سختی است. کاربردهای نیترید بور ممکن است شامل تولید عایق الکتریکی، بازدارنده‌های آتش، محافظت در برابر اشعه، سبک شدن فلز و مقاومت در برابر خوردگی باشد.

CRADA به اعضای هیئت علمی و دانشجویان گروه مهندسی مکانیک و هوافضا (MAE) در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی اجازه می‌دهد تا Nanobarb M اختصاصی BNNano را که یک نانولوله نیترید بور است، به‌منظور تقویت خواص محصولات، آزمایش کنند.

محققان این پروژه که بررسی روی Nanobarb M را در تحقیقات خود گنجانده‌اند، قرار است این نانولوله‌ها را در طیف وسیعی از کاربردها نظیر ابر خازن‌ها، اجزای سازه‌های مقاوم در برابر ضربه، میکروالکترونیک، سیستم‌های دمای بالا و ساختارهای کامپوزیتی رسانا در صنعت هوافضا استفاده کنند. محققان قصد دارند به‌منظور هدایت گرمایی کامپوزیت‌های کربنی سبک که در صنعت هوا فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین مواد تغییر فاز دهنده برای بهینه‌سازی سیستم‌های تنظیم دما به بررسی رسانایی گرمایی بپردازند.

لورز از محققان این پروژه می‌گوید: «ایده این پروژه آن است که ببینیم در جاهایی که از نیترید بور استفاده می‌شود چگونه خواص این نانومواد روی کاربردهای مورد نظر تاثیر می‌گذارد. هر یک از ما پروژه‌های جداگانه‌ای داریم که در آن‌ها از نیترید بور استفاده می‌کنیم و شرکت بی‌ان‌نانو بخشی از همکاری را در تهیه مواد به عهده داشته در حالی است که ما آن را ارزیابی می‌کنیم و داده‌های مربوط به میزان موثر بودن آن را برای کاربردهای مختلف به اشتراک می‌گذاریم.»

گوندوز می‌گوید: «ما در اصل پروژه‌های موجود را با استفاده از نانولوله‌های نیترید بور تقویت و نتایج تحقیقات و تجربه دانشجویان را ثبت می‌کنیم. من فکر می‌کنم که این برای هر دو طرف مفید است. با استفاده از مقدار کمی از این مواد افزودنی در فلز معمولی یا سایر موارد، برخی از تغییرات جالب توجه در عملکرد به وجود می‌آید.»