برنامه ترویج دانشآموزی در سال ۱۳۹۹ بر سه موضوع تغییر و تحول در رویدادها و برنامههای رقابتی و زیرساختی باشگاه نانو و توسعه تولیدات و بازار محصولات آموزشی نانو قرار داشت.
گزارش عملکرد «ترویج دانشآموزی» در سال ۹۹
موضوع اثرگذار روی برنامههای ترویج دانشآموزی، شیوع ویروس کرونا در کشور بود که بهصورت طبیعی تاثیر زیادی بر آموزشهای دانشآموزی داشت. در این سال، تعداد ۲۹,۳۶۳ نفر دانشآموز و معلم در برنامهها و رویدادهای ترویج دانشآموزی عمدتا بهصورت مجازی مشارکت کردند و مجموع این افراد از سال ۱۳۸۷ تاکنون به ۱,۲۲۳,۲۸۰ نفر رسید. در ادامه شرح اقدامات اجرایی در زمینه ترویج دانشآموزی فناوری نانو در سال ۱۳۹۹ بهصورت مختصر آمده است. همچنین در شکل زیر، تعداد دانش آموزان آموزش دیده در حوزه فناوری نانو از سطح عمومی تا تخصصی در فاصل سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.
نهادینهسازی و حمایت از رقابتهای دانشآموزی در حوزه فناوری نانو
المپیاد دانشآموزی علوم و فناورینانو
فراخوان ثبتنام یازدهمین المپیاد دانشآموزی نانو دی ماه ۱۳۹۸ در سایت باشگاه نانو انجام شد و پوستر فراخوان ثبتنام بهصورت مجازی به ادارات آموزش و پرورش و پژوهشسراهای دانشآموزی سراسر کشور ارسال شد. این دوره در سه مرحله و البته در قالبی متفاوت با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزار شد. مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان مطابق با توافقنامه ای که میان این مرکز و همچنین پژوهشسراهای دانشآموزی در سراسر کشور در اجرای المپیاد همکاری و مشارکت داشتند. با توجه به گزارش ثبتنامهای این دوره، ۱۵۲ نهاد ترویجی بهصورت گروهی اقدام به ثبتنام دانشآموزان کردهاند که ۵۱ نهاد (یک شرکت خصوصی و پنجاه پژوهشسرای دانشآموزی) هر کدام موفق به ثبتنام بیش از ۵۰ دانشآموز در این دوره شدهاند.
آزمونهای آزمایشی برای کسب آمادگی شرکت در یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو در روزهای ۱۴، ۲۱ و ۲۸ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح بهصورت رایگان و بهصورت مجازی برای داوطلبان این المپیاد برگزار شد.
باشگاه نانو به منظور ایجاد آمادگی داوطلبان یازدهمین المپیاد دانشآموزی نانو و با توجه به عدم تشکیل دورههای حضوری، دورههای مجازی و رایگان برگزار کرد. در زمستان ۱۳۹۸، تعداد ۷ وبینار عمومی با موضوع آشنایی با علوم و فناوری نانو برگزار شد، همچنین در مجموع تعداد ۱۹ دوره با حضور ۱۱۸۰ داوطلب در بهار و تابستان ۱۳۹۹ توسط مدرسین باشگاه نانو بهصورت آنلاین در سایت باشگاه نانو برگزار گردید. هر دوره آموزشی در ۸ جلسه ۲ ساعته برگزار شد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و همچنین برای حفظ سلامتی داوطلبان، پس از بررسی شرایط و همفکری با نهادهای مختلف دانشآموزی و در راستای هماهنگی با نهادهای ذیربط، کمیته اجرایی المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو تصمیم به برگزاری آنلاین آزمون مرحله اول یازدهیمن المپیاد گرفت. بنابر این تصمیم، آزمون مرحله اول یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو روز سه شنبه مورخ ۴/۶/۱۳۹۹ بهصورت آنلاین برگزار شد و داوطلبان این دوره از المپیاد تنها از ساعت ۹ تا ۱۲ مجاز بودند با مراجعه به سایت باشگاه نانو، در آزمون شرکت نمایند. آزمون شامل ۴۵ سوال تستی با مدت زمان پاسخگویی ۹۰ دقیقه بود و پاسخهای غلط دارای نمره منفی بودند. در پایان مرحله اول، ۴۰۸ نفر از بین ۱۰۵۸۴ داوطلب توانستند نمره حدنصاب (حداقل نمره ۱۵درصد) برای ورود به مرحله دوم را کسب کنند. تعداد برگزیدگان هر استان در آزمون مرحله اول یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو در شکل زیر قابل مشاهده است.
راه یافتگان به مرحله دوم از ۳۰ استان کشور بودند که استانهای کردستان با ۱۰۵ منتخب، آذربایجان شرقی با ۵۷ منتخب و تهران با ۴۰ منتخب در صدر جدول ۳۰ استان قرار گرفتند.
اطلاعات آماری مرحله اول و دوم یازدهمین دوره المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو (۱۳۹۹) | ||
عنوان | توضیحات | |
مرحله اول | زمان برگزاری آزمون مجازی | ۴ شهریور ۱۳۹۹ در سامانه آزمون سایت باشگاه نانو |
تعداد داوطلبان | ۱۰۵۸۴ نفر | |
تعداد نهادهای ترویجی همکار | ۱۵۲ | |
تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول | ۴۰۸ نفر | |
مرحله دوم | زمان برگزاری آزمون حضوری | ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹ |
تعداد حوزههای آزمون | ۱۹ شهر-حوزه | |
تعداد نیروی اجرایی | ۴۰ نفر | |
تعداد ناظران باشگاه نانو | ۱۹ نفر |
بعد از برگزاری مراحل اول و دوم یازدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، در نهایت ۳۰ نفر برتر برای حضور در مرحله نهایی مشخص شدند. استان کردستان با ۱۳ نفر دارای بیشترین تعداد نفرات برتر بود و استانهای آذربایجان شرقی و خراسان رضوی از این نظر به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
انتخاب شهرها بر اساس بیشترین برگزیدگان حاضر در مرحله نهایی بوده است. اجرای مرحله سوم از بهمن ماه با اجرای ۵ کارگاه آموزشی در زمینه کاربردهای فناوری نانو برای مقابله با خوردگی با تدریس دکتر میرزایی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو) آغاز شد. در ادامه، بخش عملی این مرحله از ۱۴ تا ۱۶ اسفند ماه در ۴ شهر سنندج، شیراز، مراغه و نیشابور بهصورت همزمان و با حضور ناظرانی از ستاد نانو برگزار شد و دانش آموزان در آزمایشگاه، روی موضوع جلوگیری از خوردگی فلزات با استفاده از پوششهای نانو فعالیت کردند. ارائه نتایج این فعالیتها در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفند ماه با حضور داوران المپیاد بهصورت مجازی برگزار شد. و در نهایت در روز ۲۵ اسفند ماه، مراسم اختتامیه مجازی یازدهمین المپیاد نانو در محل ستاد نانو و با حضور دبیر ستاد، مشاور سازمان پرورش استعدادهای درخشان و مدیران آموزش و پرورش استانهای فعال در برگزاری المپیاد برگزار شد و مدال آورندگان نهایی معرفی شدند. خانم آیناز رحیمی از استان کردستان و آقای امیر غلامی از استان ایلام موفق به کسب مدال طلا شدند.
اطلاعات آماری مرحله سوم ( اردوی عملی) یازدهمین دوره المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو
عنوان |
توضیحات |
تاریخ برگزاری | ۵ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ |
محل برگزاری | در ۴ شهر:
سنندج – دانشگاه کردستان شیراز – پژوهشکده معلم نیشابور – پژوهش دانشآموزی مسیحآبادی نیشابور مراغه – پژوهش دانشآموزی مراغه |
تعداد شرکتکنندگان | ۳۰ نفر از ۶ استان |
تعداد مدرسان و سرپرستان | ۳ نفر مدرس، ۴ استادیار و ۴ ناظر |
تعداد کارگاه آموزشی مجازی | ۵ کارگاه ۲ ساعته |
عنوان پروژه آزمایشگاهی | پوششهای ضدخوردگی نانو برای جلوگیری از خوردگی در فلزات |
تعداد مدالها | ۲ مدال طلا، ۷ نقره، ۲۱ برنز
|
جشنواره دانشآموزی علوم و فناورینانو
یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو در سال ۹۹ به شکل متفاوت و کاملا مجازی برگزار شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا در این سال، تمامی مراحل بهصورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد و دانشآموزان به صورت برخط از طرحها دفاع کردند. فلسفه وجودی این جشنواره، افزایش سواد تئوری دانشآموزان و به رقابت گذاشتن مهارت و کار عملی آنها در حوزه فناوری نانو است و مهمتر از کسب رتبه، دانشآموزان باید روش انجام یک کار پژوهشی یا تولید محصول را با شرکت در این رقابت دانشآموزی یاد بگیرند.
مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو روز دوشنبه ۱ دی ماه ساعت ۱۵ بهصورت زنده از صفحه اینستاگرام باشگاه نانو پخش شد و از طرحهای برتر جشنواره در بخشهای مختلف بهصورت مجازی تقدیر شد.
تعداد طرح های یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو در مراحل اول تا نهایی
طرحهای برتر | طرح شایسته تقدیر | طرح دعوت مرحله به نهایی | طرح شایسته تقدیر – مرحله ۲ | طرح مردود – مرحله ۲ | طرح دعوت به مصاحبه – مرحله ۱ | طرح مردود – مرحله ۱ | طرح ارسالی | عنوان بخش |
۲ | ۴ | ۶ | ۱ | ۰ | ۷ | ۷ | ۱۴ | کارسازه |
۲ | ۱ | ۳ | ۰ | ۰ | ۳ | ۳ | ۶ | ایده پردازی – ابتدایی |
۱ | ۰ | ۱ | ۰ | ۰ | ۱ | ۶ | ۷ | ایده پردازی – متوسطه |
۳ | ۶ | ۹ | ۵ | ۵ | ۱۹ | ۲۵ | ۴۴ | مقاله علمی و پژوهشی |
۲ | ۱ | ۳ | ۲ | ۱ | ۶ | ۹ | ۱۵ | گزارش علمی – متوسطه اول |
۲ | ۰ | ۲ | ۰ | ۲ | ۴ | ۷ | ۱۱ | گزارش علمی – متوسطه دوم |
۱ | ۰ | ۱ | ۰ | ۰ | ۱ | ۰ | ۱ | بازی دیجیتال |
۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | بازی غیر دیجیتال |
۲ | ۰ | ۲ | ۰ | ۰ | ۲ | ۰ | ۲ | محصول نرم افزاری آموزشی |
۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | عکاسی |
۲ | ۷ | ۹ | ۷ | ۰ | ۱۶ | ۲ | ۱۸ | داستان نویسی – ابتدایی |
۲ | ۰ | ۲ | ۴ | ۰ | ۶ | ۱ | ۷ | داستان نویسی – متوسطه |
۲ | ۵ | ۷ | ۰ | ۰ | ۷ | ۲ | ۹ | نقاشی – ابتدایی |
۲ | ۴ | ۶ | ۰ | ۰ | ۶ | ۰ | ۶ | نقاشی – متوسطه |
۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۵ | ۵ | فیلم و انیمیشن |
۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | طراحی محصول |
۲۳ | ۲۸ | ۵۱ | ۱۹ | ۸ | ۷۸ | ۶۷ | ۱۴۵ | جمع کل طرح |
طرحهای برتر بخشهای مختلف یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو (۱۳۹۹)
بخش | رتبه | نام طرح | نویسندگان | استاد راهنما | محل انجام پژوهش |
کارسازه | ۱ | طراحی و تولید دستگاه سنتز سبز نانو ذرات به روش کرایوژنیک | مهیار بزرگمهر | فاطمه لطفی | باشگاه پژوهش کرج |
شروین دانش | |||||
۲ | هیدروژلهای نانو کامپوزیتی جدید جهت کنترل آلودگی زمینهای کشاورزی | مبینا صالحینیا | بتول تهامیپور | مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی کرمان | |
۳ | ساخت دستگاه مکانیزه تولید چرم ضدآب با استفاده از پلمیر زیستتخریبپذیر | آیناز بیضایی | مرضیه آزادفلاح | شرکت پژوهشی لنترن | |
آتنا طیب | |||||
ترانه ایزدیار | |||||
صوفیا عزیزنیا | |||||
۴ | نانو پوششهای ضدمیکروبی جدید با استفاده از ترکیبات طبیعی | زهرا روشنی | بتول تهامیپور | مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی کرمان | |
فاطمه عبدالهی | |||||
۵ | ساخت دستگاه جاذب آلایندههایی همچون سرب با استفاده از پوست گلابی و نان | دنیا جعفری/ مبینا لطیفینیا | مرضیه آزادفلاح | شرکت پژوهشی لنترن | |
فرزانه جعفری آثار | |||||
۶ | طراحی و ساخت دستگاه نمک زدا از آبهای شور | پارمین قدیری | فاطمه لطفی | باشگاه پژوهش کرج | |
ایده پردازی – ابتدایی | ۱ | محافظت از و درمان اولیه بیماری قارچی و باکتریایی دهان با خمیر دندان | مهان طباطباییپور | مینا زاهد | پژوهشسرای جوان منطقه ۵ تهران |
۲ | عنوان کاربری در فضاهای عمومی جهت افزایش سطح بهداشت | دیبا شیرازیان | مینا زاهد | پژوهشسرای جوان منطقه ۵ تهران | |
۳ | پوششهای نانویی تشخیصدهنده و نابود کننده ویروس کرونا | ابوالفضل حقیقیپور | حجتاله معلمیان | آکادمی علمی پژوهشی علوم نوین بهبهان | |
ایده پردازی- مقطع متوسطه | ۱ | دستگاه جداکننده نانوذرات مغناطیسی از محیط مایع | امیر غلامی | مریم عبداللهی | پژوهشسرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام |
مقاله علمی و پژوهشی | ۱ | استحصال آب شیرین از مه به وسیله توریهای ساخته شده از الیاف هیدروفیلی | دانیال امانی شیراز | سعید آمار لویی | دبیرستان پسرانه سما ۲ |
سینا فاطمی | |||||
ماهان مرزبان | |||||
۲ | ساخت پوشش خودترمیم شونده با استفاده از نانو ذرات هسته پوسته اوره فرمالدئید | عماد مسعودی | ابوالفضل زارع بیدکی / علیرضا شوکتی | دبیرستان دوره دوم مفید منطقه دو | |
دانیال حاجی علی | |||||
امید فرخ زاد | |||||
متین اسماعیل زاده | |||||
۲ | تهیه آفت کش گیاهی بر پایه فناوری نانو | فاطمه اسدآبادی | قاسم سرگزی | پژوهش سرای رویان بم | |
مهشید تبریزی | |||||
۳ | سنتز جدید نانو ذرات کیتوسان از پوست سوسک برای محافظت در برابر تشعشعات | غزال گزستانی | مرضیه آزادفلاح | شرکت پژوهشی لنترن | |
نازنین عظیمی | |||||
۴ | ساخت فیلتر دیالیز جدید با کارایی بالا مبتنی بر فناوری نانو | حنانه سعید | بتول تهامیپور | مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی کرمان | |
۵ | کمپلکس نانو مقیاس اثربخش در درمان زخم بر پایه ترکیب گیاهی | افسانه سرایی | مونا علی بلندی / پریرخ لوایی | پژوهشکده بوعلی مشهد | |
زهرا سفرهای | |||||
۶ | تهیه نانو کامپوزیت پلیمری جدید بهعنوان عایق حرارتی سبک و موثر | سیامک ماهانی | بتول تهامی پور | مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی کرمان | |
ایلیا شاهرخ ابادی | |||||
بردیا آریافر | |||||
الیاس احمدی | |||||
۷ | سنتز میکر و ذرات تغییر فاز دهنده پارافین و دی اکسید سیلیکن بررسی عمل | بردیا یعقوبی | ابوالفضل زارع بیدکی | دبیرستان مفید ۱ | |
عرفان قنبری | |||||
گزارش علمی – متوسطه اول | ۱ | استفاده از گرافن اکسید در تصفیه پساب | زینب قدس پور | طاهره ملایی / فائزه کاشانیان | آموزشگاه شهید بهمن مصائبی |
۲ | بررسی مواد الکترودی مورد استفاده در سیستم های ذخیره سازی انرژی الکتروشیمی | نیما امام جمعه | سید صابر میرحسینی | مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی | |
سید دانیال حسنی | |||||
پوریا نادری | |||||
آرشام آثار | |||||
گزارش علمی- مقطع متوسطه دوم | ۱ | استفاده از رئولیتهای طبیعی برای تصفیه پسابهای صنعتی | آیناز رحیمی | فرشید عزیزی | پژوهشسرای ناحیه ۲ سنندج |
سیمین محمدی | |||||
۲ | نانوذرات نقره و کاربردهای آن در صنعت و پزشکی | موهبت فدوی | فریبا روایی | پژوهشسرای دانشآموزی لارستان | |
۳ | کاربرد نانوالیاف کیتوسان در درمان زخمهای ناشی از سوختگی | فاطمه مکرمی | فاطمه نصیری / فائزه کاشانیان | آموزشگاه شهید بهمن مصائبی | |
بازی دیجیتال | ۱ | نانوگیم | محمد طلوع مهر | فرزانه اکبری | پژوهشسرای ناحیه ۳ تبریز |
محصول نرم افزاری آموزشی | ۱ | هایپرترمیا | پیام کرمی | مریم عبداللهی | پژوهشسرای فرهیختگان ایلام |
۲ | نانو وب | سجاد سیدی | نجمه سالارپور | دبیرستان غیر دولتی شریف | |
داستان نویسی – ابتدایی | ۱ | گل نانویی | سید محمدرضا طباطباییپور | مینا زاهد | پژوهشسرای جوان منطقه ۵ تهران |
۲ | ابر نانو | سینا اکبری | توحید عطوفت | مدرسه سما یک تهران | |
۳ | آینده نانو | مهان طباطباییپور | مینا زاهد | پژوهشسرای جوان منطقه ۵ تهران | |
۴ | ماجراهای حمید و نانو در خوزستان | ابوالفضل حقیقیپور | حجت اله معلمیان | آکادمی علمی پژوهشی علوم نوین بهبهان | |
۵ | سفرهای نقرهای | آیدا فرهنگیان | ابوالحسن ادیبی | پژوهشسرای امام علی(ع) سنقر | |
داستان نویسی – متوسطه | ۱ | زندگی یک توتفرنگی بر روی آب آغاز میشود | طراوت ریاحی سامانی | زهره معلمیان | پژوهشسرای بصیرت |
۲ | کوچولوی دوست داشتنی | آرسام رضایی | سنور عبدالقادری | پژوهشسرای رازی سنندج | |
نقاشی – ابتدایی | ۱ | تهیه بیودیزل با استفاده از روغن کلزا در حضور نانو کاتالیستها | آیدا فرهنگیان | ابوالحسن ادیبی | پژوهشسرای امام علی(ع) سنقر |
۲ | کاربرد نانو ذرات طلا | مبینا یاوریفر | ابوالحسن ادیبی | پژوهشسرای امام علی(ع) | |
۳ | مقایسه اثرگذاری کودهای معمولی و نانویی در حفظ محیط زیست | ساجده سادات محسنی بناب | سیده ساناز انتظاری | پژوهشسرای دانش آموزی بناب | |
۴ | ماسک نانو | بهار احمدی | راحله کمالی | پژوهشسرای دانش آموزی رسول اکرم (ص) | |
۵ | نانو ماسک مقاوم | مهرناز طلوعی گوکی | زکیه میرزایی گوکی | پژوهش سرای دانش آموزی رسول اکرم (ص) | |
۶ | تاثیر روشهای نانویی | آیلین مولایی | سیده ساناز انتظاری | پژوهشسرای دانشآموزی بناب | |
۷ | کولرهای پسا کرونا | رادوین ذهبی نژاد | نجمه سالارپور | پژوهشسرای خیام ناحیه ۲ کرمان | |
نقاشی – متوسطه | ۱ | ماسک نانو | ریحانه احمدی | راحله کمالی | پژوهشسرای رسول اکرم (ص) |
۲ | مهار کرونا ویروس با محصولات نانویی کشور من | ایلیا عاقلی | مریم امیرمجاهدی | پژوهشسرای دانشآموزی رسول اکرم (ص) | |
۳ | #با نانو کرونا را شکست میدهیم | معین سعیدنژاد | سیده ساناز انتظاری | پژوهشسرای دانش آموزی بناب | |
۴ | آنتی کرونا | محمد ذهبینژاد | نجمه سالارپور | پژوهشسرای دانشآموزی خیام ناحیه ۲ کرمان | |
۵ | با نانو کرونا را شکست میدهیم | ساغر سپهری | سیده ساناز انتظاری | پژوهشسرای دانشآموزی بناب | |
۶ | نانو یا کرونا…کدام یک پیروز زمین خواهد بود؟ | سانیا گلشنی | سیده ساناز انتظاری | پژوهشسرای دانشآموزی بناب |
اساتید راهنمای برتر نیز به شرح زیر بودند:
نام و نام خانوادگی | رتبه |
مرضیه آزاد فلاح | ۱ |
مینا زاهد | ۲ |
بتول تهامی پور | ۳ |
سیده ساناز انتظاری |
حمایت از مروجین فناوری نانو در آموزش و پرورش
حمایت از مروجین فناوری نانو در آموزش و پرورش در قالب حمایت از پژوهشسراهای فعال در برگزاری المپیاد و جشنواره دانشآموزی، و نهادهای ترویجی برگزارکننده سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی فناوری نانو انجام میشود.
در سال جاری و با توجه به فعالتر شدن قطب کشوری فناوری نانو در آموزش و پرورش، تعامل همکاری میان باشگاه نانو و قطب نانو نسبت به گذشته بیشتر و گستردهتر از قبل شد. در همین راستا برنامههایی با همکاری این دو نهاد برگزار شد که از مهمترین آنها دوره آموزشی مجازی «پنجشنبههای نانویی» و «دوره مجازی ضمن خدمت و توانمندسازی نانو برای دبیران» بود که در پاییز و زمستان سال ۹۹ به مرحله اجرا درآمد. ۶ جلسه از پنجشنبههای نانویی در سال ۹۹ و ۹ جلسه در سال ۱۴۰۰ برگزار میشود. همچنین علاوه بر برگزاری دوره کشوری ضمن خدمت نانو برای دبیران که با همکاری قطب نانو اجرایی شد، ۴ دوره ضمن خدمت برای دبیران استانهای هرمزگان، فارس، آذربایجان غربی برگزار شد.
ساماندهی و توسعه محصولات آموزشی فناوری نانو
برنامه ساماندهی و توسعه محصولات آموزشی فناوری نانو در سال ۹۹ با تمرکز بر شناسایی و تقویت محصولات آموزشی موجود و همچنین توسعه محصولات جدید پیگیری شد. سه هدف اصلی این برنامه عبارتند از:
- افزایش تنوع در ابزار و ادوات آموزش فناوری نانو
- افزایش تنوع در سبد محصولات آموزشی نانو
- ارتقاء توان کسب و کار تولیدکنندگان محصولات
- بازار سازی و توسعه بازار محصولات آموزشی نانو
در راستای اهداف فوق و در دو سال اخیر کار شناسایی و ارزیابی محصولات آموزشی موجود آغاز شد و برای محصولاتی که توانستند معیارهای آموزشی و علمی را احراز کنند، «تاییدیه آموزش نانو» صادر شد. تعداد تاییدیه های صادر شده به شرح زیر است:
ردیف | عنوان محصول | نوع محصول | تولیدکننده / ناشر |
۱ | بسته آموزشی کوچولوهای شگفت انگیز | بسته آموزشی (کیت) | مجتبی اکبرزاده |
۲ | بسته آموزشی سیاره نانو | بسته آموزشی (کیت) | امیرحسن مهدیزاده |
۳ | بسته آموزشی «آموزش مقدماتی فناوری نانو» | بسته آموزشی (کیت) | شرکت توسعه افق نانو فناوری توانا |
۴ | رنگآمیزی الکترونیکی (جوهر رسانا) | اسباببازی | نانوفناوری پلیمر رسان |
۵ | شهر الکترونیک | اسباببازی | نانوفناوری پلیمر رسان |
۶ | خانه الکتریکی | اسباببازی | نانوفناوری پلیمر رسان |
۷ | جورچین سازههای شگفتانگیز | اسباببازی | پژوهشگران نانوفناوری |
۸ | نگاهی نو به دنیای نانو، مبانی علوم و فناوری نانو | کتاب | دیدار پارسیان |
۹ | مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در زیست شناسی | کتاب | دیدار پارسیان |
۱۰ | مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در شیمی | کتاب | دیدار پارسیان |
۱۱ | مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در فیزیک | کتاب | دیدار پارسیان |
۱۲ | کار در آزمایشگاه-تولید نانو ذرات به روش انفجار الکتریکی سیم | کتاب | دیدار پارسیان |
۱۳ | کار در آزمایشگاه نانو، تولید نانولایهها به روش
کندوپاش یونی |
کتاب | دیدار پارسیان |
۱۴ | کار در آزمایشگاه نانو، تولید نانوالیاف
به روش الکتروریسی |
کتاب | دیدار پارسیان |
به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان برنامه به فرمهای ارزیابی و همچنین مشاهده محصولات آموزشی دارای تاییدیه، صفحهای در بخش آموزش سایت ستاد نانو با عنوان «محصولات آموزشی نانو» ایجاد شده است. مخاطبان با مراجعه به این بخش از سایت میتوانند از خدمات و فرایندهای برنامه ساماندهی و توسعه محصولات آموزشی نانو مطلع شوند.