نتایج مثبت کارآزمایی فناوری اسید نوکلئیک روی نوعی سرطان بدخیم

شرکت اکسیکیور که روی توسعه فناوری اسید نوکلئیک کروی کار می‌کند، نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش این فناوری روی بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما به‌دست آورده است.

اکسیکیور (Exicure)، یکی از شرکت‌های پیشگام در داروهای ژنتیکی و داروهای ایمنی درمانی با استفاده از فناوری اسید نوکلئیک کروی (SNA)، اعلام کرد که محققان دانشگاه نورث‌وسترن نتایج امیدوارکننده‌ای از آزمایش نسل اول نانوذرات طلا لیسانس‌ شده شرکت اکسیکیور در درمان گلیوبلاستوما (GBM)، یک نوع کشنده از سرطان مغز به‌دست آوردند.

نتایج کار محققان در قالب مقاله‌ای در نشریه Science Translational به چاپ رسیده است.

دکتر پریا کومتکار و الکساندر استگ، برای تعیین ایمنی، فارماکوکینتیک، میزان تجمع داخل فاز صفر کارآزمایی بالینی را انجام دادند. در این آزمایش‌ها، بیماران مبتلا به GBM مکرر با تجویز داخل وریدی siBcl2L12-SNAs (NU-0129) تحت درمان قرار گرفتند.

در این مقاله شواهد اولیه نشان داد که استفاده از SNA‌های مبتنی بر siRNA می‌توانند به‌صورت داخل وریدی انجام شده تا این ترکیبات از سد خونی مغز در بیماران گلیوبلاستوما عبور کنند، در سلول‌های توموری GBM تجمع یافته و با ژن هدف درگیر شوند.

دکتر دیوید گیلوهان، مدیرعامل اکسیکیور می‌گوید: «ما این نتایج را به پریا کومتکار و الکساندر استگ تبریک اطلاع می‌دهیم. ما از تأثیر این فناوری بر بیماران و پیامدهای آن در درمان بیماری‌های دیگر هیجان‌زده هستیم، اکسیکیور به توسعه فناوری برای درمان اختلالات عصبی ادامه می‌دهد.»

گلیوبلاستوما (GBM) شایع‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع تومور بدخیم در سیستم عصبی مرکزی است. آمار جهانی ابتلا به گلیوبلاستوما کمتر از ۱۰ در ۱۰۰۰۰۰ نفر است. روش درمان استاندارد برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما که به سرعت تشخیص داده شده باشد می‌تواند شامل جراحی و به‌دنبال آن پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد، اما گزینه‌های درمانی محدود است. آخرین داروی ارائه شده برای بهبود بقا در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما که به تازگی بیماری آن‌ها تشخیص داده باشد، در سال ۲۰۰۵ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد. میزان بقای پنج ساله بیماران مبتلا به GBM کمتر از پنج درصد است.

Exicure، یک شرکت زیست‌فناوری در مرحله کارآزمایی بالینی است که روی توسعه داروهای مغز و اعصاب، ایمونوآنکولوژی، بیماری‌های التهابی و سایر اختلالات ژنتیکی مبتنی بر اسید نوکلئیک کروی یا SNA کار می‌کند. این شرکت معتقد است که معماری اختصاصی SNA آن‌ها دارای خواص شیمیایی و زیستی متمایزی است که ممکن است مزایایی نسبت به سایر روش‌های درمانی مبتنی بر اسید نوکلئیک داشته باشد و ممکن است دارای پتانسیل درمانی برای هدف قرار دادن بیماری‌هایی باشد که معمولاً با سایر روش‌های درمانی اسید نوکلئیک مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.