با کفش‌های تقویت‌شده با فناوری ‌نانو، بیش از هزار کیلومتر بدوید!

یک شرکت بریتانیایی با افزودن گرافن به برخی از اجزا کفش‌های خود، استحکام و دوام این کفش‌ها را به‌گونه‌ای ارتقا داده که حتی پس از طی ۱۲۰۰ کیلومتر هنوز قابل استفاده هستند.

گرافن یک ماده انقلابی با انعطاف‌پذیری بالا، استحکام قابل توجه و ویژگی‌هایی نظیر رسانایی الکتریکی و مقاومت شیمیایی است که موجب می‌شود در برخی حوزه‌های مهندسی به شدت جذاب باشد. با همکاری محققان دانشگاه منچستر و شرکت اینو ۸، یکی از تولیدکنندگان لباس ورزشی مستقر در بریتانیا، از گرافن برای تولید کفش‌های ورزشی استفاده شده ‌است.

اینو ۸ در سال ۲۰۱۷ اولین کفش مخصوص دویدن را به بازار عرضه کرد که از گرافن در پنجه‌های آن استفاده شده بود. در طی ۴ سال بعد، این شرکت همچنان در حال نوآوری بوده و طیف گسترده‌ای از محصولات را با استفاده از گرافن تولید می‌کند.

به تازگی این شرکت علاوه‌بر استفاده از گرافن در بخش پنجه‌های کفش‌های مخصوص دویدن، از آن در کف کفش نیز استفاده کرده است.

مسئولان شرکت اینو۸ می‌گویند استفاده از گرافن به‌عنوان بخشی از کفی در کفش‌های مخصوص دویدن منجر به تولید کفشی شده‌است که دو برابر بیشتر از کفش‌های رایج قابل استفاده در دویدن است.

هنگامی که اینو۸ تلاش خود را برای استفاده از گرافن برای بهبود کفش‌های دویدن آغاز کرد، هدف اولیه استفاده از این مواد برای ایجاد پاشنه‌های تقویت شده بود که در حین دویدن دوام داشته و به سرعت فرسوده نشوند و در نتیجه دوام بیشتری داشته باشند.

در راستای توسعه این فناوری، این شرکت با همکاری مشترک دانشگاه منچستر اقدام به انجام تحقیقاتی در این باره کرده است.

به گفته یکی از محققان این پروژه، هنگامی که گرافن به لاستیک مورد استفاده در کفش‌های سری G Inov-8 اضافه می‌شود، موجب بهبود استحکام و استقامت آن می‌شود. لاستیک تقویت شده با گرافن می‌تواند به‌طور موثرتری روی همه سطوح قرار گیرد و محکم و با دوام قابل قبول باشد. این محصول تأثیر بسزایی در بازار کفش ورزشی خواهد داشت.

این شرکت نشان داد که افزودن گرافن، علاوه‌بر کاهش ساییدگی و فرسودگی برای مدت زمان طولانی، باعث جلوگیری از لیز خوردن در مسیرهای مرطوب و کف سالن‌های خیس می‌شود.

با توجه به موفقیت این کفش‌های مخصوص دویدن حاوی گرافن، این شرکت از کامپیوزیت گرافنی در کفی کفش نیز استفاده کرده است. گرافن جایگزین کفی‌های کربن رایج در شکل‌های مخصوص کفش دویدن می‌شود.

این شرکت می‌گوید محصولی ساخته است که برای دوندگان مسافت‌های طولانی و ماراتن مناسب است.

Inov-8 کف‌های تقویت‌شده با گرافن را مورد آزمایش قرار داده است، نتایج نشان می‌دهد که زیره‌های حاوی گرافن ۲۵ درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به نمونه‌های استاندارد کربنی دارند. در نتیجه کفش‌های مخصوص مجهز به گرافن بعد از طی مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر نیز عملکرد خوبی دارند. این، دو برابر استاندارد فعلی صنعت کفش است.