رشد تولید محتوای نانویی در شبکه‌های اجتماعی

بررسی محتوای‌های تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مطالب مربوط به فناوری ‌نانو در اینستاگرام و توییتر در حال افزایش است و در این بین محوریت مطالب در اینستاگرام، «محصولات نانو» بوده در حالی که در توییتر بیشتر به دستاوردها، توانمندی‌ها و رشد علم و فناوری‌ نانو پرداخته می‌شود.

یکی از برنامه‌های جدی ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو در بخش ترویج رسانه در سال ۹۹ تمرکز روی تولید و بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی بود. راه‌اندازی صفحه نانوگرام در اینستاگرام و به تبع تولید محتواهای ویژه شبکه اجتماعی از اقدامات این بخش بود.

هرچند پیش از راه‌اندازی نانوگرام، تولید محتوای در حوزه فناوری ‌نانو در شبکه‌های اجتماعی روندی صعودی داشته و توجه زیادی به این فناوری در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۹ پست‌، لایک و کامنت‌های اینستاگرامی مربوط به حوزه فناوری‌ نانو افزایش قابل توجهی داشته به‌طوری که تعداد کامنت‌ها از یک میلیون در سال ۹۸ به ۳ میلیون در سال ۹۹ رسید و تعداد لایک‌های مربوط به این پست‌ها نیز از ۳۱ میلیون به ۶۳ میلیون رسید.

در نمودار زیر بخش مقایسه کلی آمار مربوط به تولید محتوای دو سال ۹۸ و ۹۹ قابل مشاهده است:

طبق ابرکلمات زیر، واژگان معناداری که در کامنت پست‌های اینستاگرام منتشر شده و مرتبط با نانو و کاربردهای آن بوده است دسته‌بندی و مرتب شده‌ است. برجستگی و میزان درشتی کلمات به میزان تکرار و استفاده از ‌آن کلمات وابسته است.

بررسی واژه‌های کلیدی در این تصویر نشان می‌دهد که محصولات نانویی جای خود را در شبکه‌های اجتماعی باز کرده‌اند و همچنین سفارش و خرید محصولات نانو از طریق اینستاگرام رواج دارد. تبلیغات یکی از مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای بستر اینستاگرام درباره نانو به حساب می‌آید.

در نمودار زیر به بررسی موضوعات یا محصولاتی که بیشترین تبلیغ برای آن‌ها در اینستاگرام صورت گرفته است پرداخته شده است.

صنعت خودرو بیشترین سهم را در این نمودار داشته و پس از آن حوزه آرایشی و بهداشتی و همچنین پوشاک قرار دارد. سهم بخش محصولات صنعت خودرو در سال ۹۹ رشد قبال توجهی نیز داشته است. محصولات پاک‌کننده خانگی در سال ۹۸ سهم اندکی داشته اما در سال ۹۹ افزایش جدی را تجربه کرده است.

حجم محتوای‌های مربوط به فناوری ‌نانو در توییتر نیز در حال گسترش است. در نمودار زیر مقایسه کلی آمار مربوط به تولید محتوای دو سال ۹۸ و ۹۹ قابل مشاهده است: شبکه هان

طبق ابرکلمات زیر، واژگان معنادار استفاده شده در میان توییت‌های انتشار یافته و مرتبط با نانو و کاربردهای آن دسته‌بندی و مرتب شده‌اند. برجستگی و میزان درشتی کلمات به میزان تکرار و استفاده از ‌آن کلمات وابسته است.البته با توجه به ماهیت توییتر، بخش محصولات نانو در این شبکه ‌اجتماعی کم‌رنگ‌تر بوده و بیشتر مباحث مربوط به فناوری ‌نانو در فضای توییتر به موضوع پیشرفت‌های کشور در این زمینه مربوط می‌شود.

مردم چه پرسش‌هایی دارند؟


مهمترین نکته در مواجهه با فناوری نانو بین کاربران توییتر توجه به پیشرفت ایران در این حوزه بوده است، با این حال توجه به سوالات و ابهامات آن‌ها، چراغ راه برنامه‌های رسانه‌ای است. نمودار زیر نشان می‌دهد مردم در سال گذشته چه پرسش‌ها و ابهاماتی درباره فناوری نانو ابراز کرده‌اند.

آنچه که ضروری است اینکه سال ۹۹ اولین سال حضور متمرکز و جدی در شبکه‌های اجتماعی بود. امید است با رفع محدودیت‌ها در سال ۱۴۰۰ جهش تولید محتوای هدفمند در بستر شبکه‌های اجتماعی را شاهد باشیم.