تداوم برنامه توانمندسازی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری نانو

با وجود شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹، برنامه توانمندسازی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری نانو متوقف نشد و در آخرین روزهای سال ۹۹ استارت‌آپ‌ها از دستاوردها و محصولات خود رونمایی کردند.

مطابق با سند چشم‌انداز ده‌ساله دوم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و در راستای حمایت از رشد و ارتقاء کسب وکارهای نانویی در ایران، برنامه نانواستارت‌آپ از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این برنامه در واقع آخرین حلقه از مجموعه بنیاد آموزش فناوری نانو است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند پس از جذب توسط نهادهای ترویجی فناوری نانو، کسب آموزش توسط سایت آموزش فناوری نانو و بالندگی علمی در مسابقه ملی فناوری نانو، مجوز ورود به نانواستارت‌آپ را کسب می‌کنند. هدف اصلی نانواستارت‌آپ، توسعه محصول اولیه مبتنی بر نیاز بازار و ارائه آموزش‌ها و مشاور‌ه‌های لازم در این مسیر به تیم‌های شرکت‌کننده است.

در سومین دوره نانواستارت‌آپ که از ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۸ آغاز شد، ۱۵ تیم فناور توانستند ۲۷ محصول اولیه خود را در نمایشگاه «رونمایی از دستاوردهای استارت‌آپ‌های نانویی کشور» که در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، به نمایش بگذارند. این نمایشگاه در روز دوشنبه، ۱۸ اسفند، با حضور جناب آقای دکتر وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد. در طول بازه زمانی دو روزه درنظرگرفته‌شده، تعدادی از مدیران و کارشناسان ستاد نانو، معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌ها، فعالان رسانه‌ای، افراد برگزیده دوره چهارم نانواستارت‌آپ و رابطین نهادهای ترویجی دانشجویی از نمایشگاه بازدید کردند.

ر نام محصول نام تیم سطح آمادگی فناوری
۱ دستگاه تصفیه پساب بر پایه پلاسما کیمیا نوین ایرانیان ۵<TRL<6
۲ دستگاه پردازش پارچه‌های آنتی‌باکتریال نانوسا ۴<TRL<5
۳ سیستم مولد میکرو/نانوحباب نانوکویتا ۶<TRL<7
۴ پوشش آنتی‌باکتریال پلیمری برای سطوح پاکتن نانوکامپوزیت ۵<TRL<6
۵ بایوساید ضدخزه (جزء اصلی رنگ ضدخزه) شفق ۵<TRL<6
۶ رزین تبادل یونی روشنا رزین فناور ۵<TRL<6
۷ تولید نانوسیلیس صنعتی و نانوجاذب نیترات برای تصفیه‌خانه شهری پیام‌آوران مهر نانو ۵<TRL<6
۸ کیت تشخیص فلزات سنگین (آهن در حال حاضر) کوانتوم ۵<TRL<6
۹ تولید نانوجاذب ترکیبات آلی در صنایع نفت و پتروشیمی نانوکاتالیست ۶<TRL<7
۱۰ محلول ضدعفونی گیاهی برای دست و سطوح افرند کیازر سپهر ۶<TRL<7
۱۱ پوشش آب‌گریز برای سقف و نمای ساختمان ایران نانو پوشش ۵<TRL<6
۱۲ پکیج لوسیون‌های آرایشی بهداشتی شامل ترمیم بافت، ضدآفتاب و ترمیم مو و … نانوبیست ۵<TRL<6
۱۳ سیلرهای دندانی پیشگامان تکنوطب ۴<TRL<5
۱۴ الکترودهای جوشکاری مقاوم در برابر رطوبت آوات ۴<TRL<5
۱۵ مواد آرایشی Cream to Powder آبدیس مروارید ۴<TRL<5

با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری حضوری آزمون ورودی به چهارمین دوره نانواستارت‌آپ فراهم نشد. از این‌رو، آزمون‌های علمی و کارآفرینی به‌صورت غیرحضوری برگزار شد و پس از تعیین صد نفر برگزیده اول، مراسم افتتاحیه به‌صورت برخط و از طریق بسترهای آپارات و اینستاگرام، مورخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ در اختیار پذیرفته‌شدگان قرار گرفت.