افتتاح کارخانه تولید گرافن در ترکیه

وزیر صنعت و فناوری ترکیه در مراسم افتتاح خط تولید گرافن شرکت نانوگرافی این کشور، از برنامه ترکیه برای تولید گرافن در مقیاس انبوه خبر داد.

مصطفی وارانک، وزیر صنعت و فناوری چندی پیش اعلام کرد، ترکیه قرار است خود را در میان ۱۰ کشوری قرار دهد که می‌توانند با کارخانه جدید در آنکارا، گرافن در مقیاس انبوه تولید کنند.

اظهارات وارانک در حاشیه مراسم افتتاحیه کارخانه تولید جدید گرافن شرکت فناوری ‌نانو ترکیه نانوگرافی (Nanografi) انجام شد.

وارانک با اشاره به موانع استفاده از گرافن تجاری گفت: «ترکیه یکی از ۱۰ کشوری خواهد بود که به لطف سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند گرافن را در مقیاس وسیع تولید کند.»

گرافن نانوماده‌ای از جنس کربن است که به‌صورت ورق‌های با ضخامت کربنی بوده، سبک و انعطاف‌پذیر است، ۲۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد و رساناتر از مس است. گرافن کاملاً پایه کربنی داشته که یکی از مهمترین اجزای فناوری‌نانو با ضخامت تک اتمی است.

وارانک تأکید کرد که گرافن به تولید مواد با دوام بیشتر، باتری‌های با  قابلیت شارژ سریع، هواپیماهای سریع‌تر و سبک‌تر و دستگاه‌های بیونیکی کمک می‌کند که می‌توانند به نورون‌های بدن متصل شوند.

وی افزود: «فناوری‌های پزشکی زیست‌الکترونیک که با خواندن و تغییر الکتریسیته بدن، درمان بلادرنگ را فراهم می‌کنند، با کمک گرافن قابل تولید بوده و مشکلات خوردگی، گرمایش و انتقال گرما با این نانوماده برطرف می‌شوند.»

وارانک با استناد به آخرین نظرسنجی از شورای گرافن، متذکر شد که برجسته‌ترین موانع استفاده از گرافن شامل هزینه این نانومواد، توانایی تولید انبوه، استاندارد و گواهینامه‌های مربوط به آن است.

این مرکز که با هزینه کم و در مقیاس صنعتی با روش‌های سازگار با محیط‌زیست گرافن تولید خواهد کرد، به لطف ظرفیتی که دارد یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید گرافن در جهان خواهد بود.