خیز یک استارت‌آپ برای ورود نانومواد به صنعت باتری

یک استارت‌آپ که موفق به توسعه فناوری نانوذرات مورد استفاده در باتری شده ‌است، با جذب حمایت مالی به‌دنبال تجاری‌سازی این فناوری و استفاده از آن در باتری‌های تجاری است.

نانوم (Nanom) یکی از استارت‌آپ‌های نانویی مستقر در ایسلند، ۳ میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه فناوری ساخت نانومواد جمع‌آوری کرد، نانوموادی که می‌تواند عملکرد باتری را افزایش دهد.

این شرکت فرایندی برای تولید نانوذرات مورد استفاده در باتری در اختیار دارد که به راحتی می‌توان آن را تولید کرد و انتظار می‌رود طی چند ماه آینده شرکای خود را برای تجاری‌سازی این محصول معرفی کند.

استفاده از این فناوری در باتری‌ها موجب بهبود ۹ برابر باتری‌های نیکل-آهن در دستگاه‌های ذخیره انرژی در مقیاس بزرگ می‌شود.

آرمان کوجیچ، مدیرعامل شرکت نانوم می‌گوید: «تصور کنید که دستگاه‌های الکترونیک اطرف شما باتری ۹ برابر بیشتر ظرفیت داشته و سرعت شارژ بهتری داشته باشند. همه این ویژگی‌های مثبت در حالی است که این فناوری کاملاً برای محیط‌زیست سبز است. اکنون باتری خودروهای الکتریکی خود را به همان روش تصور کنید که می‌توانید آن را با یک بار شارژ در مسافت‌های هزاران کیلومتری رانندگی کنید. حتی یکی از دیوارها در خانه شما تبدیل به یک باتری غول‌پیکر و ایمن می‌شود که شما را از شبکه برق شهری بی‌نیاز می‌کند. ما می‌توانیم همه اینها را امروز و به روشی سبز و مناسب برای کره زمین و بهتر از نسل فعلی باتری‌های موجود در بازار ارائه کنیم.»

افزایش عملکرد برای باتری‌های یون لیتیوم حتی بیشتر از این است و کوجیچ می‌گوید که او در حال صحبت با طیف گسترده‌ای از شرکت‌های حمل و نقل، ذخیره‌سازی ثابت و باتری است تا از این نانوذرات در طراحی‌های اختصاصی خود استفاده کنند.

از فناوری نانومواد می‌توان برای ایجاد باتری‌های حالت جامد با الیاف کربن و ابریشم که با الکترولیت کار می‌کند نیز استفاده کرد. این می‌تواند برای تولید باتری در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو و قایق استفاده شود. این شرکت قبلاً یک پروژه آزمایشی را اجرا کرده بود که در آن یک قایق برقی ۱ متری ساخته شده بود که بدنه قایق به باتری تبدیل شد.

فرآیند تولید مورد نظر این شرکت منجر به ساخت نانوذراتی می‌شود که از طریق مخلوط کردن آن‌ها در دوغاب که بخشی از استاندارد تمام خطوط تولید باتری است، موجب افزایش سطح انرژی در باتری‌های موجود می‌شود. نانوم در فرآیند تولید خود به مقیاس انبوه رسیده است و می‌تواند نیازهای بازار باتری را برآورده کند که یک چالش اساسی برای تولید نانوذرات است.