موفقیت تجاری‌ نانوپوشش ضدکرونای فنلاندی

یک شرکت فنلاندی، نانوپوشش ضدکرونایی تولید کرده که با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی می‌تواند عوامل خطرناک را از روی سطح حذف کند. این فناوری در کشورهای مختلف اروپایی با موفقیت نصب و استفاده شده ‌است.

شرکت فنلاند نانوکسی (Nanoksi) یک نانوپوشش ضدعفونی‌کننده معرفی کرده است که تعداد ویروس‌ها و باکتری‌ها را در سطح کاهش می‌دهد و کیفیت هوای داخلی را بهبود می‌بخشد. نوآوری تحسین شده بین‌المللی این شرکت به سرعت محبوبیت پیدا کرده است. تاکنون در هزاران مکان در سراسر اروپا در مبارزه با ویروس کرونا، این نانوپوشش مورد استفاده قرار گرفته است.

پوشش فوتوکاتالیستی که توسط این شرکت فنلاندی ابداع شده از فناوری ‌نانو استفاده شده ‌است. این فناوری در مقابله با اپیدمی ویروس کرونا از مزایای چشمگیری برخوردار بوده است، زیرا مطالعات نشان می‌دهد ویروس کرونا نه‌تنها به‌صورت قطره‌ای، بلکه از روی سطوح نیز منتقل می‌شود.

این پوشش فوتوکاتالیستی، همراه با نور طبیعی در محیط داخلی، ویروس‌ها، باکتری‌ها‌، هاگ‌ها و سایر ترکیبات آلی فرار را از بین می‌برد. این پوشش هنگام قرار گرفتن در معرض نور سطح را ضدعفونی می‌کند. این پدیده را فوتوکاتالیز می‌نامند.

پاسی کینانن، مدیرعامل شرکت نانوکسی می‌گوید: «در فتوکاتالیست‌ها، از نور برای شروع یک واکنش شیمیایی استفاده می‌شود که در آن گونه‌های اکسیژن فعال آزاد شده با میکروب‌های سطح واکنش نشان داده و آن‌ها را از بین می‌برد.»

نانوکسی در فنلاند، سوئد، استونی، انگلستان، سوئد، پرتغال، فرانسه و اوکراین فعالیت می‌کند. نوآوری شرکت نانوکسی فنلاند اخیراً به‌عنوان برنده مسابقه بین‌المللی Aviation X Lab Accelerate انتخاب شد. Aviation X Lab Accelerate رقابتی است که سالانه توسط پنج غول هواپیمایی جهانیAirbus ، GE Aviation ، Emirates ، Thales و Collins Aerospace برگزار می‌شود تا نوآوری‌های جدیدی را در صنعت هواپیمایی ایجاد کند.

این پوشش فوتوکاتالیستی می‌تواند به سرعت نصب شود و درصورت خشک شدن، محافظتی نامرئی و قابل تنفس در سطح ایجاد می‌کند. این پوشش فوتوکاتالیستی برای هر نوع ماده سطحی مناسب است و می‌تواند برای سطوح مختلف اعمال شود. دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده در پوشش‌های فوتوکاتالیستی غیرسمی و بی‌خطر است.

کینانین می‌افزاید: «مطالعات نشان می‌دهد که ویروس کووید۱۹ تا چندین روز در سطوح مختلف زنده مانده است. این فوتوکاتالیست برای ضدعفونی کردن مداوم سطوح بدون مواد شیمیایی بسیار مناسب است. علاوه‌بر این نانوپوشش، تنها چیزی که لازم است نور است.»