نانوپوشش‌ها می‌توانند میزان انتقال ویروس کرونا را کم کنند

سیگنونانوکر یکی از شرکت‌های بریتانیایی است که دارای محصولات ضدویروس است. مدیرعامل این شرکت درباره اثربخش بودن نانوپوشش‌ها در کاهش انتقال ویروس کرونا و اثربخشی این محصولات مطالب جالبی را عنوان داشته است.

با توزیع واکسن کرونا امیدها برای بازگشت به زندگی عادی در حال پررنگ شدن است. سایمون مرسر، مدیر سیگنونانوکر (Signo-Nanocare)، به تشریح جلوگیری از انتقال ویروس کرونا با استفاده از ابزارهای آنتی‌باکتریال می‌پردازد.

جهش یکی از بخش‌های جدا نشدنی چرخه زندگی ویروس‌ها است. فراوانی جهش‌های ویروسی نشان‌دهنده این است که چرا واکسن‌های آنفلوانزا سالانه تولید می‌شود. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که مشابه این اتفاق را در مورد ویروس کرونا مشاهده کنیم.

ویروس اصلی SARS CoV-2 تاکنون جهش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. برخی می‌توانند ویروس را تضعیف کرده و سرعت پخش شدن را کم کند، در حالی‌که برخی دیگر، مانند نسخه‌هایی که در کنت، آفریقای جنوبی و برزیل دیده شده، چالش بیشتری دارند. اینها «به‌طور قابل توجهی قابل انتقال تر» نسبت به نسخه اصلی هستند. در حالی که بحث‌های زیادی در مورد کارایی واکسن در رابطه با انواع جدید و جهش یافته ویروس کرونا وجود دارد، اما خوشبختانه به نظر نمی‌رسد که این جهش‌ها با افزایش مرگ و میر ارتباط داشته باشند.

واقعیت این است که حتی با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده ‌است، باز هم این احتمال وجود دارد که ویروس اصلی کرونا یا نسخه‌های جهش یافته به راحتی از طریق دست کشیدن روی سطح دست بین مردم منتقل می‌شود.

در حالی‌که تمیز کردن سطوح افزایش یافته و این کار راهی برای کاهش انتقال ویروس محسوب می‌شود، واقعیت این است که بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌هایی که روی سطوح می‌نشینند برای مدت زمان قابل توجهی زنده می‌مانند و فقط با یک تماس می‌توانند حرکت کرده به راحتی در اماکن مختلف جابه‌جا شوند.

تحقیقات در مورد طول عمر SARS CoV-2 توسط آژانس تحقیقات ملی علوم استرالیا CSIRO، انجام شده‌ است.

دولت بریتانیا چهارده راهنما صادر کرده که انواع فعالیت‌ها را پوشش می‌دهد. یکی بخش‌های مهم این راهنما، تمیز کردن محل کار / فضا / اشیا است تا با این کار انتقال ویروس با لمس سطوح آلوده به حداقل برسد. دولت همچنین توصیه می‌کند مردم از مواد پاک‌کننده موثر استفاده کنند.

آیا تمیز کردن منظم به تنهایی می‌تواند از انتقال SARS CoV-2 روی سطوح لمسی زیاد جلوگیری کند؟ احتمالاً نه، مگر این که سطوح خود قادر به از بین بردن آلودگی باشند. چنین کار در حالت عادی شاید مقدور نباشد اما استفاده از نانوپوشش ضدمیکروبی می‌تواند برای این کار مفید باشد. به‌عنوان مثال، فرمولاسیون ساخته شده از محلول مبتنی بر دی‌اکسید سیلیسیم است که به سطوح متصل می‌شود و یک پوشش نانومقیاس را تشکیل می‌دهد. چنین سطوحی با داشتن برجستگی‌های نانو می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.

در طول روز، قطرات و آئروسل‌ها روی چنین سطحی فرود می‌آیند و هر تماسی با این سطح عفونت ایجاد می‌کند. البته این قطره‌ها ممکن است حاوی ویروس کرونا نباشند، اما عوامل بیماری‌زای خطرناک نظیر E.coli یا سالمونلا باشد.

ساختارهای نوک‌تیز نانومقیاس در نانوپوشش می‌تواند دیواره و غشای سلول میکروب‌ها را سوراخ کند و باعث از بین رفتن و خنثی شدن آن‌ها شود، بنابراین، از تکثیر یا انتقال آن به فرد بعدی برای لمس سطح جلوگیری می‌کند.