فناوری ‌نانو دسترسی به آب آشامیدنی سالم را تسهیل می‌کند

شرکت جی‌تو‌او واتر تکنولوژیز (G2O Water Technologies) به دنبال اشتراک‌گذاری یک فناوری پوشش اکسید گرافن در پروژه‌ای است که می‌تواند به یک سوم از جمعیت جهان کمک کند تا به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا کنند.

مرکز نوآوری فرآیند در یک پروژه سه ساله به نام GO Membranes با شرکت‌های جی‌تو‌او واتر تکنولوژیز (G2O Water Technologies)، یوینلور (Unilever) و ویلیام بلیث (William Blythe) وارد همکاری مشترک شده‌ است تا یک فرایند مقیاس‌پذیر برای تصفیه آب ارائه کند.

علی‌رغم سیاست حقوق بشری سازمان ملل‌متحد در مورد آب، تقریباً ۳۰ درصد از مردم جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. توسعه فیلترهای غشایی برای سیستم‌های تصفیه آب بسیار مهم است و وسیله‌ای برای رسیدگی به چالش‌های جهانی کیفیت پایین آب، آلودگی منابع آب سطحی و کمبود آب است.

غلبه بر محدودیت‌های ذاتی مواد غشایی معمولی برای تصفیه آب آلوده با هزینه کم ضروری است. مسئولان شرکت G2O می‌گویند که فناوری پوشش‌دهی آن‌ها موجب بهبود فرآیند جداسازی آلاینده‌ها در غشاها شده‌ است.

تونی جکسون، مدیر فرمولاسیون در CPI، می‌گوید: «ما خوشحالیم که در چنین پروژه مهمی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده‌ایم، و این پتانسیل را دارد که یکی از مشکلات مهم دنیا، یعنی آب آشامیدنی را برطرف کند. با پیشرفت‌های اساسی در فناوری موجود، ما نشان داده‌ایم که نوآوری در برتانیا نه تنها می‌تواند به مردم در محلی کمک کند بلکه به مردم جهان نیز می‌تواند کمک کند.»

کریس وایرس، مدیرعامل شرکت جی‌تو‌او واتر تکنولوژیز می‌گوید: «این پروژه کاربرد فناوری G2O را برای بهبود عملکرد غشاها، کاهش هزینه‌ها و تأثیرات زیست محیطی تصفیه آب و ارائه مسیری برای حل چالش رو به رشد جهانی کمبود آب نشان داده است.»

شرکت جی‌تو‌او واتر تکنولوژیز از گرافن برای توسعه غشاء استفاده می‌کند. این فناوری توسط شرکت جی‌تو‌او واتر تکنولوژیز به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است که در آن از گرافن برای ایجاد پوشش غشائی استفاده شده ‌است. این فناوری می‌تواند عملکرد غشاها را به سرعت افزایش داده و به صنایع کمک کند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

برای استفاده از گرافن، این ماده باید عامل‌دار شود به طوری که محصول نهایی ویژگی‌های مورد نیاز صنعت را داشته باشد. همچنین پخش شدن کامل و یکنواخت گرافن در فاز سیال از دیگر ویژگی‌های مورد برای استفاده تجاری از این ماده است که شرکت هایدال این نیازها را برآورده می‌سازد.