عرضه‌ دستگاهی برای مشخصه‌یابی نانوذرات زیستی

شرکت ایزون ساینس (Izon Science Ltd) دستگاه نیمه اتوماتیک با استفاده از نسل جدید فناوری TRPS، برای اندازه‌گیری اندازه ذره، غلظت و بار سطحی ذرات را با دقت و صحت بی‌نظیری ارائه کرده است.

این دستگاه امکان اندازه‌گیری اندازه ذرات، غلظت و بار را با وضوح و دقت بسیار بالاتری نسبت به سیستم‌های سنتی مبتنی بر نور امکان‌پذیر می‌کند. انتظار می‌رود که از این فناوری در حوزه‌های فناوری‌نانو و زیستی استفاده شود.

برای ساخت این دستگاه، از روش حسگری پالس مقاوم تنظیم‌پذیر (TRPS) استفاده شده است.

TRPS با اندازه‌گیری اندازه، غلظت و بار ذرات با وضوح و دقت بسیار بالا، محققان را قادر می‌سازد تا نمونه‌های پیچیده نظیر نانوذرات زیستی، از جمله وزیکول‌های خارج سلولی (EVS)، ویروس‌ها‌، لیپوزوم‌ها را مشخصه‌یابی کرد.

Exoid جایگزین ابزار qNano موجود در سامانه‌های ایزون شده ‌است، ابزاری که در ۱۰ سال گذشته بالاترین وضوح و دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری مواد زیستی پیچیده در محدوده اندازه نانو، را ایجاد کرده است. qNano توسط هزاران دانشمند در بیش از ۴۵ کشور مورد استفاده قرار گرفته و نتایج کار با آن در حدود ۱۵۰۰ نشریه علمی به چاپ رسیده است.

هانس ون در وورن، مدیرعامل ایزون ساینس، می‌گوید که Exoid زمینه‌های تحقیق جدیدی را در نانو زیست‌فناوری باز می‌کند.

وورن می‌گوید: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم که پس از سال‌ها پیشرفت، Exoid اکنون در سطح جهانی در حال گسترش است. گردش کار و حساسیت بهتر در این فناوری، برای محققانی که به دنبال حل مسائل در مقیاس نانو هستند اهمیت زیادی دارد.»

وی می‌افزاید: «با راه‌اندازی Exoid، ما انتظار داریم که TRPS به استاندارد جهانی برای تجزیه و تحلیل نانوذرات زیستی تبدیل شود. با توجه به اینکه این تنها روش دقیق برای اندازه‌گیری سه ویژگی اساسی ذرات نانوزیستی پیچیده یعنی اندازه، بار و غلظت است.»

قابلیت استفاده و بهبود عملکرد Exoid اندکی پس از انتشار یک مطالعه مقایسه‌ای، نشان می دهد که TRPS در اندازه‌گیری غلظت و اندازه ذرات به‌طور قابل توجهی بهتر از روش‌های محبوب مبتنی بر نور است. کار با سیستم‌های نوری نشان داده که اکثر این روش‌ها وضوح کمی داشته و از دقت کافی برخوردار نیستند.

سخت‌افزار Exoid برای بهبود سیگنال به نویز طراحی شده‌ است که در مقایسه با ساز و کار قبلی qNano پیشرفت‌های چشمگیری دارد.

ایزون ساینس در بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله ۱۰ موسسه برتر تحقیقات پزشکی، ۹ شرکت از ۱۰ شرکت برتر دارویی و ۴۹ دانشگاه از ۵۰ دانشگاه برتر آمریکا، خدمات ارائه می‌کند. ابزارهای این شرکت شامل ادوات اندازه‌گیری و جداسازی نانوذرات‌زیستی است.