نانوحسگری که برنده جایزه الکترا ۲۰۲۰ شد

نانوحسگر گرافنی شرکت پاراگراف برنده جایزه الکترا شد، نانوحسگری که پیش از این در شتاب‌دهنده CERN مورد استفاده قرار گرفته است.

حسگرهای گرافنی شرکت پاراگراف (Paragraf) برنده جایزه الکترا شدند. سری GHS شرکت پاراگراف در مراسم Elektra Awards 2020 جایزه برتر در طراحی محصول (سیستم‌های با قابلیت اطمینان بالا) را از آن خود کرد.

این جایزه از دستاوردهای مهندسان طراحی در توسعه محصولات نهایی تجلیل می‌کند. محصول نوآورانه‌ای که تأثیر بسزایی در بازار آن داشته باشد.

پاراگراف اولین شرکتی است که لایه‌نشانی مستقیم گرافن دو بعدی روی لایه‌های نیمه‌هادی در مقیاس تجاری را انجام می‌دهد و قطعات الکترونیکی با عملکرد بالا را با کیفیت مناسبی تولید می‌کند. اولین محصولات تجاری مبتنی بر این فناوری، حسگرهای اثر هال سری GHS است.

یکی از اولین مراکز استفاده کننده از این فناوری حسگر هال CERN بود، که اکنون از این حسگر برای ارزیابی مغناطیسی استفاده می‌کند. شرکت نوپای پاراگراف، نانوحسگری برای اندازه‌گیری خواص مغناطیسی مگنت‌های ابرمغناطیس شتاب‌دهنده CERN ساخته است. این حسگر گرافنی چالش‌های کلیدی در نگاشت میدان‌های مغناطیسی در CERN را حل می‌کند. برای مثال، اندازه‌گیری دقیق توزیع میدان محلی در آهن‌رباهای شتاب‌دهنده با این حسگر انجام‌پذیر است و با این کار نقص‌های ناخواسته و عدم قطعیت در اندازه‌گیری به حداقل می‌رسد. فیزیک‌دانان با برخورد ذرات زیراتمی در شتاب‌دهنده به مطالعه چگونگی ساخته شدن دنیای ما می‌پردازند. در این شتاب‌دهنده سیگنال‌های کاذب یکی از مشکلات اصلی هستند که حسگرهای فعلی در تشخیص و تفکیک آن‌ها مشکل دارند، سیگنال‌هایی که موجب عدم قطعیت در اندازه‌گیری می‌شوند. این حسگر جدید شرکت پاراگراف مشکل را حل کرده است که دلیل این امر، وجود گرافن و ساختار دوبعدی آن است.

سیمون توماس، مدیر عامل شرکت پاراگراف، با دریافت این جایزه گفت: «من از دریافت و پذیرش این جایزه از طرف پاراگراف خوشحالم. اعطا این جایزه نشانه سخت‌کوشی شرکت پاراگراف و مهمتر از همه، کارکنان آن در طی دو سال گذشته است.»

یکی از ویژگی‌های مهم این حسگر، دامنه وسیع کاری آن است که تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد و در شرایط سرد تا دمای ۱٫۵ کلوین را تحمل می‌کند. این به آن معناست که می‌توان میدان مغناطیسی درون مگنت‌های ابررسانای این شتاب‌دهنده را با دقت بالایی اندازه‌گیری کرد.

پاراگراف در نزدیکی شهر کمبریج واقع شده ‌است. این شرکت یک روش اختصاصی برای تولید تک لایه‌های گرافن دارد که می‌توان با آن گرافن را مستقیم روی سیلیکون، کاربید سیلیکون، یاقوت کبود و گالیم نیترید قرار داد.