عرضه نانوپوشش گالوانیزه سرد مقاوم به خوردگی برای استفاده در صنایع

شرکت اطلس پوشش محافظ، پوشش تک جزئی گالوانیزه سرد حاوی نانومواد به منظور بهبود خواص مقاومت در برابر خوردگی زیرلایه‌های فولادی تولید و به بازار عرضه کرده است.

فولاد به عنوان مهمترین آلیاژ صنعتی در کاربردهای مختلفی همچون خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی، حمل و نقل ریلی، راه و ساختمان و کشتی‌سازی در شکل‌های مختلفی مانند ورق و لوله و نبشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محافظت از فولاد در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و مواد خورنده و اتمسفر محیط حائز اهمیت است. به این منظور روش‌های مختلفی مانند حفاظت کاتدی یا پوشش‌دهی سطح فولاد با استفاده از رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. گالوانیزاسیون به عنوان یک روش رایج حفاطت کاتدی از فولاد، مبتنی بر خوردگی گالوانیک است. به این شکل که سطح فولاد توسط لایه‌ای از یک فلز با تمایل بیشتر به خوردگی (دارای پتانسیل خوردگی منفی‌تر در سری گالوانیک) مانند فلز روی (Zn) پوشش داده می‌شود. در این حالت، پوشش سطحی در برابر عوامل محیطی خورده می شود و از لایه زیرین که فولادی است محافظت می‌شود.

گالوانیزاسیون یکی از روش‌های مقرون به صرفه در کاهش خوردگی سازه های فولادی است و مقاومت به خوردگی حاصل از این روش وابسته به ضخامت پوشش اعمالی در سطح فولاد است. روش گالوانیزاسیون به دو صورت سرد و گرم انجام می‌گیرد.

در روش تولید ورق گالوانیزه سرد از طریق الکترولیز نمک‌های روی در داخل یک محلول آبی، پوشش سطحی اعمال می شود. به منظور بهبود عملکرد پوشش گالوانی در برابر محیط‌های خورنده شدید و همچنین امکان اعمال پوشش با ضخامت کمتر که موجب کاهش هزینه تولید می‌شود، می‌توان از مواد نانومتری مانند نانوذرات یا نانوالیاف در ساختار پوشش استفاده کرد. وجود نانومواد موجب بهبود چسبندگی پوشش به زیرلایه فولادی و همچنین افزایش قابلیت اعمال رنگ بر سطح نهائی قطعه می‌شود و مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهد.

شرکت اطلس پوشش محافظ علاوه براین نانوپوشش دو فناوری دیگر نیز به بازار عرضه کرده است. لاک اکریلات-یورتان آنتی‌باکتریال حاوی اجزای نانومتری و لاک اکریلات-یورتان محافظت‌کننده از زیرلایه‌ها در برابر اشعه‌ UV محصولات دیگر این شرکت هستند.