طراحی یک نانوذره چندوجهی برای مقابله با کرونا

یک نانوذره چندوجهی به‌عنوان ماده اصلی تولید نوعی واکسن طراحی شده‌ است. نتایج اولیه آزمایش روی این ماده امیدوارکننده بوده و توسعه‌دهندگان در حال آماده شدن برای آزمایش بالینی روی انسان هستند.

منبع پیشرفته فوتون (APS) وابسته به وزارت انرژی آمریکا به توسعه واکسن جدید کووید ۱۹ کمک می‌کند. آزمایش‌های بالینی انسانی روی یک کاندیدای جدید واکسن آغاز شده‌است که ممکن است نه تنها در برابر SARS-CoV-2، بلکه در برابر حداقل دو نوع از ویروس‌های نوظهور در سراسر جهان محافظت کند. تولید این واکسن جدید با استفاده از اطلاعات ساختاری در مورد ویروس به‌دست آمده در منبع فوتون پیشرفته (APS)، در آزمایشگاه ملی آرگون انجام شده‌ است.

آزمایش‌های در حال انجام در موسسه تحقیقات ارتش والتر رید (WRAIR)، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است.

این واکسن جدید، که نانوذره فریتین اسپایک (SpFN) نامیده می‌شود، از یک طرح کره‌ای چند وجهی استفاده می‌کند، نمونه‌ای که از خود ویروس تقلید می‌کند و دارای خوشه‌های بیرون‌زده است. علاوه‌بر ایجاد پاسخ ایمنی قوی، طراحی واکسن ممکن است به محافظت گسترده‌تری نظیر محافظت در برابر جهش‌های ویروس منجر شود. مطالعات پیش بالینی نشان می‌دهد که SpFN باعث ایجاد پاسخ‌های آنتی‌بادی بسیار قوی و کاملاً خنثی‌کننده علیه ویروس SARS-CoV-2 و همچنین دو نوع جهش یافته یعنی نسخه انگلیسی و آفریقای جنوبی شود.

از ژانویه سال ۲۰۲۰، APS منابع خود را برای تحقیقات ویروس کووید۱۹ در دسترس جامعه علمی جهان قرار داده است و تجهیزات اشعه ایکس این مرکز به دانشمندان کمک کرده است تا بیش از ۱۶۰ ساختار پروتئین را که SARS-CoV-2 را تشکیل می‌دهند، شناسایی کنند.

دکتر گوردون جویس، رئیس بخش زیست‌شناسی ساختاری در بنیاد هنری ام. جکسون، می‌گوید: «ما از APS برای شناسایی ساختارهای پروتئینی با وضوح بالا استفاده کردیم و از این اطلاعات به‌عنوان یک جزء اصلی برای تولید واکسن استفاده کرده‌ایم.»

جویس و همکارانشان از روشی به نام کریستالوگرافی استفاده کردند. در واقع اشعه‌ایکس را به بلورهای پروتئینی مصنوعی که با آنتی‌بادی‌های خاص رشد کرده‌اند، تاباندند تا تصاویر دقیق از پروتئین سنبله ویروس به‌دست آید.

جویس می‌افزاید: «هدف تحقیق طولانی مدت شامل استفاده از کریستالوگرافی برای جستجوی واکسن علیه همه انواع SARS-CoV-2 و ویروس‌های مختلف کرونا است تا از شیوع آن در آینده جلوگیری شود.»

APS همچنین نقشی اساسی در تولید هر سه واکسن کووید ۱۹ که در حال حاضر در آمریکا توزیع می‌شود، داشته است.

مطالعه مرحله اول روی این واکسن جدید در مرکز آزمایش‌های بالینی WRAIR در حال انجام است و ۷۲ داوطلب بزرگسال سالم از ۱۸ تا ۵۵ سال برای انجام این مطالعه ثبت‌نام کرده‌اند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در گروه‌های دارونما یا آزمایش قرار می‌گیرند. WRAIR همچنین در زمینه سرعت بخشیدن به توسعه سایر واکسن‌ها، درمان‌ها و روش‌های تشخیص کووید ۱۹ تخصص دارد.