ثبت اختراع ساخت نانوذرات فلزی توسط یک کالج

یکی از کالج‌های هندی موفق به ثبت اختراع فناوری شده که در آن امکان ساخت نانوذرات فلزی به روشی ارزان و ساده و به‌صورت یک مرحله‌ای فراهم می‌شود.

کالج سانتانا دراما (SD)، موفق به ثبت پتنتی با عنوان «فرایند تهیه نانوذرات فلزی» شد. حق ثبت اختراع توسط اداره ثبت اختراعات دولت هند، برای مدت ۲۰ سال مطابق با مفاد قانون ثبت اختراعات، ۱۹۷۰ به نوآوران این دانشگاه اعطا شده‌ است. این اولین حق اختراع اعطا شده به این کالج است.

این اختراع راه را برای سنتز نانوذرات فلزی به روش بسیار مقرون به صرفه با روش تجزیه خودکار تک مرحله‌ای هموار می‌کند.

محققان این پروژه می‌گویند: «معمولاً از عوامل مختلف کاهش سمیت برای احیاء یون فلزی به فلز صفر ظرفیتی استفاده می‌شود. در این روش، عصاره مرکبات این عوامل احیاءکننده می‌شود. تنظیم مناسب نسبت حجم عصاره به غلظت یون فلز برای تبدیل موفقیت‌آمیز یون فلز به نانوذرات فلزی بسیار ضروری است. در حال حاضر این روش برای سنتز نانوذرات نیکل، یک کاتالیزور کارآمد برای هیدروژناسیون، واکنش اتصال و کاهش ترکیبات نیترو استفاده می‌شود. این روش می‌تواند هزینه سنتز بسیاری از ترکیبات آلی با اهمیت صنعتی را کاهش دهد.»

فرآیند منجر به ثبت اختراع در آزمایشگاه تحقیقاتی گروه شیمی این کالج، که یک مرکز تحقیقاتی تایید شده از دانشگاه کرالا است، توسعه یافته است. تیم تحقیقاتی که پشت این اختراع قرار داشت، شامل راجی آر کریشنان، ادامانا پراساد و چند محقق گروه شیمی این کالج بود.

به گفته محققان، کاتالیزورهای مهم دیگر صنعتی مانند پلاتین و پالادیوم و سایر فلزات مانند نقره، مس و کبالت نیز می‌توانند با این روش سنتز شوند. محققان گفتند که در تلاش هستند تا مقیاس تولید نانوذرات فلزی را به سطح صنعتی افزایش دهند و فناوری را به صنعت منتقل کنند.

به گفته محققان این پروژه، تجهیزات پیشرفته خریداری شده با استفاده از کمک هزینه‌های وزارت علوم و فناوری دولت هند، شورای علمی، فناوری و محیط‌زیست ایالتی کرالا و همچنین پشتیبانی مالی از مدیریت کالج در گرفتن حق ثبت اختراع نقش اساسی داشته است.