همکاری مشترک برای استفاده از چاپ سه‌بعدی در تولید دارو

شرکت نانوفرم و آپرسیا برای کمک به تولید فرمولاسیون‌های جدیدی دارو با کمک نانوذرات، وارد همکاری مشترک شدند تا با هم‌افزایی فناوری‌ها، اقدام به استفاده از چاپ سه‌بعدی و فناوری نانوذرات در تولید داروهای جدید کنند.

شرکت نانوفرم (Nanoform) و آپرسیا (Aprecia) برای توسعه فناوری نانوپزشکی چاپی وارد همکاری مشارکت شدند. نانوفرم، یک شرکت نوآور فعال در حوزه ذرات نانو دارویی است و آپرسیا، شرکت توسعه‌دهنده دارو با چاپ سه‌بعدی است. این دو شرکت به تازگی اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد داروهای چاپی نانویی سه‌بعدی همکاری مشترکی را آغاز می‌کنند. هر دو شرکت در حال تحقیق برای هم‌افزایی بین فناوری‌های نانوذره‌ای برای تولید دارو با کمک چاپ سه‌بعدی هستند.

این برنامه همکاری در تلاش است تا با توسعه داروهای نانوپزشکی چاپ سه‌بعدی، توانایی‌های جدیدی در درمان بیماری ارائه دهد.

اولین هدف در این برنامه، ترکیب ذرات با انحلال سریع شرکت نانوفرم با پلتفرم فناوری  ZipDose (TM) شرکت آپرسیا برای از هم پاشیدگی سریع است تا امکان تحویل خوراکی داروها به بیمارانی را فراهم کند که جذب سریع دارو در آن‌ها ضروری است. از مزایای دیگر این فناوری می‌توان به محصولات با دوز پایین و مقدار مواد کم مصرف شده اشاره کرد.

پروفسور ادوارد هاگستروم، مدیرعامل شرکت نانوفرم، توضیح می‌دهد: «کوچک‌تر شدن ابعاد ذرات به معنای قدرتمندتر شدن آن است و اکنون با ZipDose به دنبال تحقق این رویا هستیم. این یک فرصت خارق‌العاده است برای نشان دادن قدرت جذب سریع دارو، از طریق یک فرم جدید خوراکی دارو که با پلتفرم فناوری چاپ سه‌بعدی آپرسیا ایجاد شده‌ است. ما مشتاقانه منتظر این همکاری مهیج (برای پیشبرد نانوپزشکی چاپ سه‌بعدی) و پشتیبانی شرکای دارویی خود با این پیشنهاد منحصر به فرد برای داروهای نانو سریع عمل و حل سریع هستیم.»

کریس گیلمور، مدیرعامل شرکت آپرسیا گفت: «پلتفرم اختصاصی فناوری چاپ سه‌بعدی آپرسیا، بر ارائه راه حل‌هایی برای سخت‌ترین چالش‌های فرمول‌سازی ما متمرکز شده‌است، فرمولاسیون‌هایی که نمی‌توان از طریق فناوری‌های ساخت معمولی به‌دست آورد. همکاری با شرکت نانوفرم، منجر به ارائه فرم‌های جدید با دوز خوراکی از داروها شده که عملکرد سریعی دارند، چیزی که قبلاً در صنعت مشاهده نشده بود.»

نانونیزه‌کردن سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسیدکربن فوق بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. CESS منحصربه‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌ بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یکدست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند. این روش جدید شرکت نانوفورم قابلیت تولید انبوه و تجاری را دارا است. این بودجه ۷ میلیون دلاری به شرکت نانوفورم اجازه می‌دهد تا موفقیت بیشتری در بخش تولید این نوع نانوذرات به‌دست آورد.