توسعه الیاف سلولزی که به درخت نیاز ندارد

شرکت نانولوز در حال تولید پایلوت نوعی الیاف موسوم به لیوسل است که حاوی سلولز بوده ولی برای تولید آن نیاز به درخت نیست. در این فناوری از سلولز باکتریایی استفاده می‌شود.

شرکت نانولوز (Nanollose Ltd) قصد دارد گام‌های موثری در مسیر گسترش دامنه محصولات الیاف بدون درخت بردارد. در حال حاضر، علاقه قابل توجهی به لیوسل‌های (لیوسل نوعی الیاف حاوی سلولز است) بدون درخت وجود دارد. از این رو، شرکت نانولوز قصد دارد سطح گسترده‌ای از الیاف بدون درخت را در ترکیبات مختلف با قیمت‌های مناسب ارائه دهد.

لیوسل بدون درخت شرکت نانولوز از سلولز میکروبی ساخته شده‌اند که ظریف‌تر از ابریشم و قوی‌تر از لیوسل معمولی است.

شرکت نانولوز و گراسیم اینداستریز (Grasim Industries Ltd) برای دستیابی به محصولات مختلف در بازار، همکاری مشترکی آغاز کرده و رویکردی را برای افزایش دامنه محصولات الیاف بدون درخت در پیش گرفته‌اند.

این روش مقیاس‌گذاری مرحله‌ای تولید مقیاس آزمایشی چندین الیاف مخلوط را در حال آزمایش با درصد مخلوط سلولز میکروبی بدون درخت به تدریج به سمت هدف نهایی ۱۰۰ درصد فیبر بدون درخت افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود اولین تولید مقیاس بالای این الیاف به‌صورت پایلوت در ماه‌های آینده آغاز شود.

وین بست، رئیس اجرایی نانولوز، می‌گوید: «سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ دوره‌ای تحول آفرین برای نانولوز بوده است که با ثبت حق ثبت اختراع مشترک با شرکت گراسیم در ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شد. در این دوره پیشرفت قابل توجهی در تولید آزمایشی داشتیم.»

شرکت نانولوز همکاری نزدیکی با شرکت بیرال سلولز داشته است، شرکتی که تامین‌کننده سلولز میکروبی نانولوز است. این دو شرکت قراردادی برای تعیین مشخصات، توسعه روش‌های کنترل کیفیت و بهینه‌سازی روش‌های پردازش، خشک‌کردن و تصفیه محصول دارند.

نانولوز با تولید پایلوت در مقادیر مختلف، امکان عرضه این محصول را به‌صورت آزمایشی در بازارهای مختلف فراهم می‌کند. این راهبرد افزایش مرحله‌ای استفاده از سلولز میکروبی در الیاف، از نظر فنی محتاطانه و از نظر تجاری سودمند است.»

نانولوز با بودجه کافی با مبلغ ۲٫۸۵ میلیون دلار که در آوریل ۲۰۲۱ جمع‌آوری کرده، بودجه کافی دارد و به شدت موقعیت شرکت را برای تجارت لیوسل بدون درخت به‌عنوان اولویت اول قرار می‌دهد.

نانولوز و بیرلا سلول اکنون در تلاش هستند تا این دستاورد را به مرحله تولید آزمایشی رسانده و مقادیر اولیه چند کیلوگرم این الیاف نسل بعدی را تولید کنند که از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

تولید الیاف مخلوط راهبردی رایج در صنایع الیاف و منسوجات است و طیف گسترده‌ای از محصولات الیاف مخلوط و ۱۰۰ درصد بدون درخت را شامل می‌شود.

این فرصتی قابل توجه برای نانولوز است، زیرا پیش‌بینی می‌شود بازار لیوسل تا سال ۲۰۲۴ با ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار ارزش داشته باشد و رشد CAGR در حدود ۸ درصد باشد. علاوه‌بر این، پیش‌بینی می‌شود که کل بازار ابریشم مصنوعی ۲۰٫۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ باشد که با CAGR حدود ۷٫۸ درصد رشد کند.