چشم‌انداز جدیدی در توسعه باتری‌های یون آلومینیوم-گرافن

شرکت استرالیایی GMG با همکاری دانشگاه کوئینزلند در حال توسعه نسل جدیدی از باتری‌ها موسوم به باتری‌های یون آلومینیوم گرافن است که عمر بیشتری داشته و به سرعت شارژ می‌شوند.

گروه تولیدی گرافن (GMG) مستقر در استرالیا، که چندی پیش به یک شرکت عمومی تبدیل شد، از اجرای توافق‌نامه تحقیقاتی با موسسه زیست مهندسی و فناوری‌ نانو استرالیای دانشگاه کوئینزلند (AIBN) برای توسعه باتری‌های یون آلومینیوم-گرافن خبر داد.

براساس این توافق‌نامه، گروه تولیدی گرافن نمونه‌های اولیه باتری را برای ساعت، تلفن، لپ‌تاپ و وسایل نقلیه الکتریکی با فناوری توسعه یافته در دانشگاه کوئینزلند (UQ) تولید خواهد کرد. گروه تولیدی گرافن همچنین با یونیکوئست (Uniquest)، شرکت تجاری‌سازی دانشگاه کوئینزلند، مجوز انحصاری فناوری گروه تولیدی گرافن برای کاتد باتری را امضا کرده است.

گروه تولیدی گرافن از فناوری ابداع شده توسط مایکل یو، دکتر شیاودان هوانگ و دانشجوی پسا دکترا یوئقی کنگ استفاده می‌کند که گرافن را به الکترودهای کارآمد برای تأمین انرژی باتری تبدیل کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک باتری با شارژ تا ۷۰ برابر سریع‌تر و پایداری بیشتر، با عمر سه برابر بیشتر از باتری یون لیتیوم معمولی در این پروژه تولید خواهد شد. تیم توسعه ۳۹۰ هزار دلار استرالیا (بیش از ۳۰۰،۰۰۰ دلار آمریکا) طی سه سال به‌منظور توسعه فناوری باتری یون آلومینیوم گرافن از شورای تحقیقات استرالیا در قالب پروژه Linkage  در سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است.

آلن روان، مدیر AIBN، اظهار داشت: «ما خوشحالیم که با گروه تولیدی گرافن همکاری می‌کنیم تا ایده‌های علمی را از طریق تولید باتری‌های کارآمدتر و سبزتر به راه‌حل‌های تجاری تبدیل کنیم. پس از چندین سال تحقیق اختصاصی در زمینه بهبود باتری یون آلومینیوم، ما خوشحالیم که در مرحله تولید نمونه‌های اولیه تجاری این باتری‌های با دوام و با قابلیت شارژ سریع‌تر هستیم.»

پروفسور روون می‌گوید: «آزمایش‌ها نشان می‌دهد که باتری‌های یون آلومینیوم-گرافن قابلیت شارژ دو برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یون فعلی را داشته و در عین حال عمر و چگالی انرژی بالاتر دارند. این باتری‌ها دارای تعداد بیشتری چرخه شارژ/دشارژ را انجام داده، بدون این که عملکرد آن‌ها کاهش یافت. همچنین بازیافت آن‌ها راحت‌تر است و باعث کاهش نشت فلزات مضر در محیط می‌شود.»

دکتر دین ماس مدیرعامل یونیکوئست، اظهار داشت: «باتری یون آلومینیوم با الکترودهای گرافن می‌تواند بازار باتری‌های قابل شارژ موجود را در اختیار بگیرد. در تولید باتری‌های یون لیتیوم مواد شیمیایی ویژه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند به محیط‌زیست آسیب برسانند. این پروژه دارای پتانسیل واقعی برای ارائه گزینه مناسب‌تر و سازگار با محیط‌زیست در بازار است.»

دکتر آشوک نانجودین، از محققان ارشد گروه تولیدی گرافن، می‌گوید: «این پروژه می‌تواند مزایای زیادی در زمینه ذخیره انرژی به همراه داشته باشد. قابلیت بازیافت فعلی باتری‌ها به‌دلیل خواص شیمیایی آن بسیار مشکل‌ساز است و باتری‌های مستعمل یک نگرانی بزرگ و چشمگیر از نظر ایمنی و بهداشتی در محیط‌زیست است. این پروژه یک نمونه عالی از همکاری دانشگاه و صنعت است.»