طراحی نانوواکسن جدیدی که پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند

محققان لهستان، نانوواکسن جدیدی طراحی کردند که در آن از نانوذرات اکسیدآهن استفاده شده‌ است. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این نانوواکسن پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند. آن‌ها به‌دنبال یافتن شریک صنعتی برای تجاری‌سازی این فناوری هستند.

دانشمندان دانشگاه صنعتی ورشو در حال کار روی یک نانوواکسن مبتنی بر پروتئین‌های نوترکیب ویروس SARS-CoV-2 هستند که به نانوذرات اکسید آهن زیست‌تخریب‌پذیر (IONPs) متصل می‌شوند. محققان دانشکده مهندسی شیمی و فرآیند و مرکز مواد و فناوری‌های پیشرفته به همراه تیمی از ایمونولوژیست‌ها در تلاش‌اند واکسنی تولید کنند که ساخت آن ساده و ارزان باشد. آن‌ها همچنین قصد دارند روشی برای تولید سریع واکسن علیه اشکال جهش یافته ویروس یا ویروس‌ها و باکتری‌های جدیدی که ممکن است در آینده شناسایی شوند، ارائه دهند.

این پروژه به رهبری پروفسور توماسز سیاچ و در قالب برنامه‌ای به نام پیشگامی Excellence Initiative  (مسابقه «IDUB علیه COVID-19») انجام شده‌ است.

دانشمندان توانستند سه نوع پروتئین نوترکیب SARS-CoV-2 (یعنی اپی‌توپ) تولید کنند که ایمنی‌زایی بالایی را نشان می‌دهد. آن‌ها همچنین موفق به ترکیب نانوذرات زیست سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر با اپی‌توپ‌های نوترکیب تولیدشده ویروس شدند. این پروتئین‌های نوترکیب جداسازی شده، خالص شده و به‌صورت کووالانسی به نانوذرات اکسید آهن قابل زیست‌تخریب‌پذیر متصل شده‌اند. خود نانوذره و همچنین کپسید آن به‌عنوان عامل کمکی عمل کرده و پاسخ ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات به‌دلیل عدم سمیت، سازگاری زیستی بالا و پایداری، یک فناوری امیدوارکننده هستند. آن‌ها تحویل آنتی‌ژن به سلول‌ها را امکان‌پذیر کرده که یادگیری و تحریک موثر سیستم ایمنی را تضمین می‌کند.

در حال حاضر هیچ سیستم نانویی در بازار واکسن وجود ندارد که از فناوری پیوند کووالانسی یک یا چند اپی‌توپ به سطح ذره نانو استفاده کند.

این مطالعه در حال انجام است و تیم پژوهشی آن به دنبال یک شریک صنعتی برای تولید واکسن هستند.

پروژه «ساخت یک واکسن نانو‌ذره‌ای براساس پروتئین‌های ویروس نوترکیب SARS-CoV-2 که به‌صورت کووالانسی به نانوذرات متصل شده‌اند» در قالب برنامه Excellence Initiative تأمین مالی شده‌ است.