همکاری صنایع برای جذب CO2 و تبدیل آن به مواد شیمیایی کاربردی

با همکاری چند شرکت با دانشگاه نیوکاسل قرار است از نانولوله‌ها برای تولید نوعی جاذب دی‌اکسیدکربن استفاده شود. این جاذب قرار است CO2 را جذب کرده و در نهایت از آن برای تولید مواد شیمیایی مفید استفاده شود.

شرکت آندرومدا متالز (Andromeda Metals Ltd) و مینوتاور اکسپرویشن (Minotaur Exploration Ltd) مالکان مشترک شرکت نچرال نانوتک (Natural Nanotech Pty Ltd (NNT)) یک همکاری تحقیقاتی ۴ میلیون دلاری با مرکز نوآوری‌های پیشرفته جهانی دانشگاه نیوکاسل برای توسعه نانومواد پیشرفته (GICAN) امضا کرده‌اند.

این برنامه مشارکت تحقیقاتی در زمینه جذب دی‌اکسید کربن با استفاده از نانولوله‌های هالوایزیت، به ویژه تبدیل نانولوله‌های هالوایزیت به نانومواد پیشرفته بوده که می‌تواند به‌عنوان سیستم‌های جاذب جدید و کاتالیزور فرآیندهای جذب و تبدیل CO2 مورد استفاده قرار گیرد.

نمایندگان این شرکت‌ها برای امضای توافق‌نامه مربوط به این پروژه در مرکز فناوری پیشرفته در دانشگاه کالاهان دانشگاه با الکس زلینسکی، معاون دانشگاه نیوکاسل، پروفسور وینو و دیگر رهبران ارشد این دانشگاه دیدار کردند.

پروژه‌های شرکت نچرال نانوتک با مواد نانو پیشرفته دانشگاه نیوکاسل برای توسعه راه‌حل‌های تجاری جذاب به‌منظور طیف وسیعی از مسائل زیست محیطی با استفاده از مواد نانو متخلخل تدوین شده‌ است.

نانومواد مشتق شده از هالوایزیت که در پروژه مشترک شرکت‌های آندرومدا و مینوتاور توسعه داده شده‌ است به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، قابلیت کاربردهای بالقوه به‌عنوان جاذب را در طیف وسیعی از صنایع دارند.

پروفسور آژایان وینو، مدیر GICAN می‌گوید: «بهینه‌سازی و استقرار سامانه جذب پایلو CO2 در حال انجام است و این مرکز بی‌نظیر با سیستم خودکار اندازه‌گیری CO2 طی چند ماه آینده در دانشگاه نیوکاسل ایجاد می‌شود. تیم GICAN به‌طور فعال در حال کار روی افزایش سطح ویژه نانوکربن فعال با هدف دستیابی به هدف جذب دو تن CO2 در هر تن جاذب است.»

وی می‌افزاید: «علاوه بر جذب CO2، تیم ما با همکاری این شرکت‌ها در حال بررسی تبدیل CO2 جذب شده به مواد شیمیایی مفید و کاربردی است، که این کار بسیار هیجان‌انگیز بوده و تأثیر به‌سزایی در زمینه شیمی CO2 خواهد داشت.»