زیبایی دکوراسیون داخلی، با کاشی‌های شیشه‌ای نانویی

شرکت تولیدی بازرگانی طلوع آوین مهر، کاشی شیشه‌ای با پوشش تزئینی نانومتری تولید و به بازار عرضه می‌کند. این کاشی‌های شیشه‌ای دوام بسیار بالاتری نسبت به سرامیک داشته و در برابر حرارت تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت دارند که برای فضای آشپزخانه به ویژه پشت گازها بسیار ایده‌آل است.

مهرشاد میرخانی، مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی طلوع آوین مهر می‌گوید: «ما هم ظروف شیشه‌ای و هم کاشی شیشه‌ای تولید می‌کنیم. کاشی‌های شیشه‌ای به عنوان بخش تزیئنی در نماسازی و دکوراسیون‌سازی داخلی استفاده می‌شود.»

با گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی بسیاری از مردم به سراغ استفاده از شیشه به جای سرامیک در دکوراسیون خانگی رفته‌اند. این موضوع چند دلیل دارد. زیبایی شیشه و همچنین تلالو شیشه زیر تابش نور از جمله انگیزه‌های مصرف‌کننده برای انتخاب این شیشه‌های تزئینی است. سهولت تمیزکاری، ماندگاری بالا، ضد اسید و ضدخش بودن نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این محصولات است. مقاومت حرارتی این محصولات نیز موجب شده تا در فضا آشپزخانه‌ها که گاهی وجود منابع حرارتی ممکن است آسیبی به کاشی و سرامیک وارد کند، این محصولات پایداری بالایی دارند. معمولا در پشت گاز، دمای بالایی وجود دارد که این گرما موجب آسیب به نمای سرامیک پشت گاز می‌شود، این محصولات نانویی تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت حرارتی داشته و بنابراین می‌تواند در طولانی مدت دوام قابل توجهی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی طلوع آوین مهر درباره فرآیند تولید این کاشی‌های شیشه‌ای می‌گوید: «ابتدا شیشه‌ها با استفاده از دستگاه CNC در قطعات مورد نظر برش زده شده و به ابعاد مورد نظر در می‌آیند و لبه‌های قطعات شیشه‌ای نیز سمباده‌کاری شده تا تیز نباشند. در ادامه روی سطح این شیشه‌های پرایمری قرار داده می‌شود تا به عنوان زیر کار قرارگیرد و محصول برای پوشش‌دهی نانومتری آماده شود. پس از عملیات حرارتی، سطح شیشه آماده‌سازی می‌شود. بعد از این که پرایمر با استفاده از حرارت روی سطح قرار گرفت، لایه‌گذاری فلزی روی سطح شیشه انجام می‌شود. این لایه‌گذاری با استفاده از فناوری‌ نانو انجام می‌شود، در واقع ضخامت لایه فلزی در حد ۱۲۰ نانومتری است. البته این پوشش ۱۲۰ نانومتری در چند مرحله اعمال می‌شود و در هر مرحله تقریبا ۲۰ نانومتر روی سطح لایه ایجاد می شود که بعد از چند مرحله ضخامت به ۱۲۰ نانومتری می‌رسد. با اعمال این لایه‌‌های نانومتری، ظاهر شیشه شبیه به فلز می‌شود و زیبایی خاصی به خود می گیرد. در ادامه محصول ۲۴ ساعت در دمای مشخصی قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از پلاسما، سطح آبگریز می‌شود. این فرآیند نیز نانویی است. بعد از این کار، قطعات آماده مونتاژ در قالب بوده و پس از مونتاژ، کار آماده عرضه به بازار است.»

مهرشاد میرخانی می‌افزاید: «از آنجایی که این پوشش‌های نانومتری چسبندگی قابل توجهی دارند، معمولا دوام آن‌ها دائمی است و تا زمانی که شیشه آسیب فیزیکی جدی نخورده باشند و نشکنند، این پوشش‌های فلزی روی سطح شیشه باقی خواهند ماند.»

وی می‌افزاید: «باز خورد عملکرد ما در نمایشگاه‌های نشان داده است که این محصولات پتانسیل صادراتی دارد و ما به دنبال گسترش زیرساخت کارخانه هستیم تا بتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم.»