نانوواکسن ضدکرونای دیگری در راه است

نانوواکسن شرکت نوواواکس (Novavax) به زودی ممکن است به چهارمین واکسن مجاز ضدکرونا در آمریکا تبدیل شود.

نوواواکس یک شرکت زیست‌فناوری کوچک مستقر در مریلند است که قبلاً هرگز محصولی را به بازار عرضه نکرده است، اما این شرکت به زودی می‌تواند عنوان دارنده چهارمین واکسن مجاز ضدکرونا در آمریکا را برای خود ثبت کند.

این امیدواری وجود دارد که واکسن نواواکس بتواند منابع موجود در آمریکا و سراسر جهان را تقویت کند، زیرا هم نگرانی‌های ایمنی و هم مشکلات تولید، گریبان واکسن‌های ضدکرونای موجود در بازار را گرفته است.

در رقابت برای تولید واکسن، نواواکس پشت سر شرکت‌هایی نظیر مادرنا و فایزر حرکت می‌کند و آزمایشات بالینی روی واکسن خود را انجام می‌دهد. نتایج این تست‌ها موفقیت‌آمیز بود؛ بنابراین، این شرکت در حال آماده‌سازی است تا طی چند هفته پرونده مجوز خود را در آمریکا ثبت کند.

استنلی ارک مدیرعامل شرکت نوواواکس، چند ماه پیش گفته است که سازمان غذا و دارو می‌‌تواند واکسن این شرکت را برای استفاده اضطراری «از اوایل ماه مه» تایید کند.

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که دسترسی نابرابر به واکسن‌های ضدکرونا در سطح جهانی باعث طولانی شدن همه‌گیری می‌شود. بنابراین، فشار زیادی بر نوواواکس وارد شده تا با انجام تعهد خود برای تأمین ۱۰۰ میلیون دوز از تعهدات خود به آمریکا و همچنین تحویل واکسن‌های پیش فروش شده در سراسر جهان، عرضه را افزایش دهد.

هدف این شرکت تولید «۱۵۰ میلیون دوز در ماه» است.

لورنس گوستین، استاد حقوق جهانی بهداشت در دانشگاه جورج تاون می‌گوید: «من فکر می‌کنم نوواواکس یک بازیگر قابل توجه خواهد بود.»

با این حال، این شرکت با موانعی روبرو شده‌ است. کمبود مواد اولیه مانند کیسه و فیلتر می‌تواند تولید واکسن را مختل کند.

این واکسن چگونه کار می‌کند؟

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد.

واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌ است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌‌ است. نتایج اولیه آزمایش واکسن که در ماه آوریل توسط نوواواکس منتشر شد، نشان‌دهنده پاسخ شدید آنتی‌بادی در حیوانات به این واکسن است.

در ماه آگوست، آزمایش‌های اولیه انسانی پاسخ‌های قوی آنتی‌بادی را نشان داد که هیچ عارضه جانبی جدی نداشته و عوارض جانبی کمی نیز دارد. انتظار می‌رود نتایج حاصل از آزمایش‌های بالینی مرحله اواخر آخر روی انسان در ماه آینده منتشر شود. نواواکس بیش از ۲ میلیارد دلار بودجه برای توسعه این واکسن دریافت کرده که فقط ۱٫۶ میلیارد دلار آن از طرف دولت آمریکا بوده است.