جمهوری آذربایجان و جمهوری چک در مسیر همکاری در حوزه نانو

در نشست آنلاین میان مسئولان انجمن فناوری‌ نانو چک و بنیاد توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان، طرفین درباره برنامه‌های همکاری در حوزه فناوری‌ نانو گفتگو کردند.

آذربایجان و جمهوری چک به دنبال همکاری مشترک در حوزه فناوری‌ نانو هستند. چندی پیش دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری چک درباره همکاری در زمینه فناوری‌ نانو با یکدیگر گفتگو کردند.

در طی یک نشست آنلاین با انجمن فناوری‌ نانو چک، یوسیف عبدالله یف، سرپرست بنیاد توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان (AZPROMO) برای ایجاد همکاری با این انجمن ابراز علاقه کرد.

در این نشست آنلاین، جیری کوس، رئیس انجمن فناوری‌ نانو چک در مورد فعالیت‌های اصلی این سازمان به شرکت‌کنندگان توضیح داد.

وی خاطرنشان کرد که هدف اصلی این انجمن، گردآوری شرکت‌های جمهوری چک در زمینه‌های مربوطه به فناوری‌ نانو، ارائه کمک‌هایی به این شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها است.

علاوه‌بر این، پاول زلنکا مدیر دفتر ChezTrade در باکو، در مورد علاقه شرکت‌های چک به محیط‌های تجاری آذربایجان مطالبی را ارائه کرد.

جمهوری چک فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فناوری‌ نانو دارد، تولید صنعتی نانوالیاف تا ضدعفونی‌کردن اتوبوس‌های شهری با کمک مواد آنتی‌باکتریال نانویی از جمله فعالیت‌های این کشور در حوزه فناوری‌ نانو است.

جمهوری چک همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای اروپا و دیگر کشورها دارد. چند سال قبل جمهوری چک اقدام به همکاری مشترک در حوزه فناوری‌ نانو با کشور اسپانیا کرد. جمهوری چک یک مرکز ترویجی به نام مرکز چک در مادرید اسپانیا دارد که نه تنها به اشاعه فرهنگ جمهوری چک می‌پردازد، بلکه وارد بخش علم نیز شده‌ است. استنیسلاو اسکودا از مرکز چک می‌گوید که دو کشور همکاری تازه‌ای در حوزه فناوری‌ نانو انجام داده‌اند.