طراحی نانوواکسن چند کاره/ محفاظت در برابر انواع ویروس‌

نانوواکسنی ساخته شده که می‌تواند در برابر انواع مختلف ویروس‌های کرونا و همچنین ویروس‌های غیرکرونایی پاسخ ایمنی در بدن ایجاد کند.

پژوهشگران آمریکایی در حال کار روی یک واکسن علیه ویروس کرونا هستند. آن‌ها می‌گویند واکسن «نانو‌ذره‌ای» که ساختند باعث پاسخ ایمنی به چندین نوع ویروس کرونا در آزمایش‌ روی میمون‌ها شده‌ است و هدف آن‌ها تولید واکسنی است که بتواند در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های شناخته شده و ناشناخته، ایمنی ایجاد کند تا جهان برای شیوع همه‌گیری دیگری در آینده آماده شود.

محققان موسسه واکسن انسانی دوک (DHVI) در آمریکا معقتدند که با توسعه این واکسن جدید، آن‌ها گام مهمی در مسیر ساخت چنین واکسنی برداشته‌اند.

واکسن «نانوذره» آن‌ها می‌تواند پاسخ ایمنی نه تنها در برابر ویروس کرونا که عامل کووید ۱۹ و چندین استرین متنوع از آن است، بلکه همچنین به ویروس سارس و ویروس‌های مربوطه که در خفاش‌ها یافت می‌شود نیز ایمنی ایجاد کند.

نتایج یافته‌های این گروه تحقیقاتی در مجله Nature به چاپ رسیده است.

طبق گفته محققان، این واکسن درصورت تأیید برای انسان، می‌تواند به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی و مقابله با انواع جدید ویروس در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

اما ممکن است پیامدهای گسترده‌تری در مورد آنچه برخی دانشمندان «عصر همه‌گیر» می‌نامند، داشته باشد. جایی که خطرات ناشی از سرایت ویروس‌های حیوانی به انسان‌ها و شیوع آن در جمعیت انسانی در حال رشد است.

بارت هاینز، مدیر DHVI می‌گوید: «ما قبل از کووید ۱۹ دو شیوع بزرگ ویروس کرونا را داشتیم، یکی در سال ۲۰۰۳، شیوع سارس و دیگری در سال ۲۰۱۱ ، شیوع مرس و انتظار داریم موارد دیگری نیز وجود داشته باشد.»

وی گفت: «اکنون زمان تهیه واکسن‌هایی است که برای مقابله با این نوع شیوع‌ها ضروری است تا بتوانیم شیوع را کنترل کنیم و آن‌ها را در آینده به بیماری همه‌گیر تبدیل نکنیم.»

ایده اصلی این پروژه ایجاد واکسنی است که نه تنها در برابر ویروس کرونا که در حال حاضر در حال جهان را درگیر کرده است کار کند، بلکه بتواند در برابر ویروس‌های شناخته شده و ناشناخته‌ای که در حیواناتی مانند خفاش‌ها در گردش هستند و می‌تواند افراد را آلوده کند نیز محافظت ایجاد کند.

مفهوم واکسن «ویروس پان کرونا» مدت‌هاست که رویای متخصصان بیماری‌های عفونی است و اکنون با شیوع کرونا، این ایده مورد توجه قرار گرفته است.

در این پروژه با استفاده از ناحیه‌ای که در چندین ویروس کرونا دیده شده‌ است، واکسن ساخته می‌شود. این واکسن هنگامی که در خون میمون‌های واکسینه شده آزمایش می‌شود، می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه طیف وسیعی از ویروس‌ها را ایجاد کند.

کیلی کوین، ایمونولوژیستی که در این پروژه دخیل نبوده، می‌گوید: «اگرچه ایجاد یک واکسن برای پوشش همه ویروس‌های کرونا یک رویا است، اما مطمئناً ساخت آن امکان‌پذیر است و روش تیم دوک می‌تواند یک واکسن با محافظت گسترده در برابر زیر گروه ویروس‌های کرونا ایجاد کند.