داده‌های امیدوارکننده درباره باتری‌های یون‌ آلومینیوم تقویت‌شده با فناوری‌ نانو

یکی از شرکت‌های استرالیایی فعال در حوزه باتری، به تازگی داده‌های اولیه از آزمایش روی باتری‌های یون آلومینیوم گرافن خود را منتشر کرده است که بسیار امیدوارکننده است. این شرکت نمونه‌های تجاری اولیه خود را آماده کرده تا در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی توسط مشتریان این شرکت به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

گروه تولیدی گرافن (Graphene Manufacturing Group) داده‌های اولیه عملکرد مربوط به سلول‌های باتری جدید خود را منتشر کرد. این شرکت به تازگی اقدام به بررسی سلول‌های تقویت‌شده با گرافن برای باتری‌های یون آلومینیوم کرده بود، فناوری که این شرکت با همکاری دانشگاه کوئینزلند توسعه داده است؛ این فناوری در حال طی مراحل ثبت پتنت است.

این آزمایش‌ها در موسسه مهندسی زیستی و فناوری‌ نانو استرالیا (AIBN) در دانشگاه کوئینزلند انجام شد. داده‌های عملکرد اولیه مثبت ارزیابی شده‌ است. در حال حاضر، گروه تولیدی گرافن برای تولید نمونه‌های اولیه این سلول‌ها برای آزمایش توسط مشتری در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی می‌کند.

گروه تولیدی گرافن اخیراً از اجرای توافق‌نامه تحقیقاتی با AIBN برای تولید باتری‌های یون آلومینیوم گرافن خبر داده است. براساس این توافق‌نامه، گروه تولیدی گرافن، نمونه‌های اولیه و تجاری این باتری را برای ساعت، تلفن، لپ‌تاپ وسایل نقلیه الکتریکی با فناوری توسعه یافته در دانشگاه کوئینزلند تولید می‌کند. گروه تولیدی گرافن همچنین با یونیکوئست (Uniquest)، شرکت تجاری‌سازی دانشگاه کوئینزلند، قراردادی برای گرفتن مجوز انحصاری این فناوری برای استفاده درکاتد باتری را امضا کرده است.

کریگ نیکول، مدیرعامل و مدیر عامل گروه تولیدی گرافن، می‌گوید: «ما در حال حاضر به‌دنبال ارائه نمونه‌های اولیه کوچک در حد یک سکه این باتری برای آزمایش توسط مشتری در مدت ۶ ماه و نمونه اولیه تجاری بزرگتر برای استفاده در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و غیره برای آزمایش توسط مشتری در ۱۸ ماه هستیم. ما واقعاً از ارائه این محصول به بازار بسیار هیجان زده‌ایم. هدف ما این است که پس از اعتباردهی توسط مشتری، یک پروژه قابل تولید انبوه از باتری گرافنی داشته باشیم که احتمالاً در اینجا در استرالیا آن را تولید کنیم.»

دکتر آشوک نانجوندان، مدیر ارشد علمی گروه تولیدی گرافن می‌گوید: «فناوری باتری یونی آلومینیوم تقویت‌شده با گرافن یک فناوری واقعی برای تغییر صنعت باتری است که می‌تواند تقریباً در دستگاهی استفاده شود. ولتاژ اسمی فعلی باتری‌های ما ۱٫۷ ولت است و در حال کار برای افزایش ولتاژ برای جایگزینی باتری‌های موجود و همچنین افزایش دانسیته انرژی بالاتر است. تمایزدهنده واقعی در مورد این باتری‌ها دانسیته توان بسیار بالای آن‌ها تا ۷۰۰۰ وات بر کیلوگرم است که سرعت شارژ بسیار بالایی نیز دارد. علاوه‌بر این، باتری‌های آلومینیوم گرافن یون از نظر ماندگاری دارای عمر بالایی بوده به طوری که بیش از ۲۰۰۰ آزمایش چرخه شارژ / تخلیه را بدون کاهش عملکرد تجربه کرده است. این باتری‌ها ایمنی قابل توجهی داشته و پتانسیل آتش‌سوزی بسیار کم و اثرات زیست‌محیطی کمتری نیز دارند چرا که بیشتر اجزا آن قابل بازیافت است. اینها مزایای عمده این فناوری هستند.»

با پیشرفت برنامه تحقیق و توسعه، گروه تولیدی گرافن اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد و توسعه این باتری‌های یونی آلومینیومی گرافن ارائه خواهد داد.