فیلترهای هواپیماها نانویی می‌شود/کاهش زمان تعمیر و نگهداری هواپیما

با همکاری چندین شرکت هواپیمایی نظیر لوفتانزا و همچین تلاش‌های پرچمداری گرافن اروپا، فیلترهای نانویی در حال توسعه است که قابلیت خودتمیزشوندگی داشته و به‌سرعت می‌توان از تمیزی آن‌ها اطمینان حاصل کرد. این محصول می‌تواند زمان و هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما را کم کند.

پرچمداری گرافن، یکی از بازوهای اجرایی و مهم کمیسیون اروپا برای تحقیق و نوآوری در حوزه گرافن است. این مرکز اعلام کرده است که آخرین پروژه آن‌ها به توسعه فناوری نسل بعدی فیلتراسیون هوافضا مربوط می‌شود فناوری که در آن از فوم‌های هوا-گرافن قابل حرارت استفاده شده‌ است.

نسل بعدی فیلتراسیون هوافضا می‌تواند مزیتی قابل توجه برای صنعت هوافضا باشد که به‌دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ و به‌دنبال آن تعطیلی کسب و کارها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

هواپیماها برای تمیز کردن هوای داخل هواپیما و تامین یک اتمسفر ایمن و مطبوع برای مسافران، به سیستم‌های فیلتراسیون گسترده‌ای نیاز دارند.

تعمیر و نگهداری فیلتر هوا در حال حاضر یکی از دلایل مهم توقف پروازها است، زیرا فیلترهای هوا در صنعت هوافضا امروزه بسته به میزان کاربرد هواپیما باید یک یا دو بار در سال تعویض شوند.

ساخت و تعویض این فیلترهای پیشرفته HEPA برای متولیان صنعت هواوفضا هزینه‌بر هستند و برای تمیز کردن زمان ارزشمندی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، جای تعجب نیست که نوآوران صنعت به‌دنبال روش‌های جدید و جایگزین باشند تا هزینه‌ها کاهش یافته و در صرف زمان صرفه‌جویی شود.

آخرین تلاش‌ها در این مسیر به پروژه‌ای با نام AEROGrAFT Spearhead Project مربوط می‌شود که توسط پرچمداری گرافن و با مشارکت مرکز تحقیقات و توسعه طبیعت در اسپانیا و همچنین شرکت‌های Lufthansa Technik ، Phi-Stone و Sixonia Tech در آلمان توسعه می‌یابد.

این پروژه برای کاهش زمان تمیز کردن فیلترها در صنعت هوا فضا، محصولی حاوی آئرو گرافن (هوا گرافن)، ماده‌ای با پایه گرافن با چگالی بسیار کم را تولید خواهد کرد.

نمونه اولیه فیلترهای هوای خودتمیز شونده با استفاده از فوم‌های آئرگرافن قابل گرم شدن طراحی می‌‌شوند. ویژگی‌های توزیع گرمای همگن طبیعی گرافن باعث شد تا محققان این ماده را برای کاربردهای نگهداری فیلتر هوا آزمایش کنند.

خواص هدایت حرارتی گرافن به این معنی است که فوم آئروگرافن می‌تواند از ویژگی خودتمیز شوندگی برای تمیزکاری مداوم در تمام سطوح فیلتر اطمینان حاصل کند.

در این پروژه طول عمر و قابلیت استفاده مجدد برای توسعه نسل بعدی فیلتراسیون هوا با استفاده از فوم‌های آئرگرافن قابل گرم شدن هدف قرار داده شده‌است. هدف این پروژه آن است که در مدت ۱۸ ماه فومی ساخته شود که تا ۵۰ سال پایدار باشد و تا پایان پروژه سه ساله، فومی ساخته شود که ۱۰۰ سال پایدار بماند.

این ثبات به این معنی است که فیلتراسیون تولید شده برای مدت طولانی قابل استفاده باقی خواهد ماند. این کار به‌طور قابل توجهی ضایعات را کاهش می‌دهد و زمان بسیار کمی از خدمه پرواز برای تمیز کردن فیلترها خواهد گرفت. سری اول این فیلترها تنها در مدت زمان نیم ساعت قابل تمیز کردن خواهند بود و در پایان پروژه سه ساله، فیلترهایی ارائه می‌شود که در مدت ده دقیقه کاملا تمیز می‌شوند که این امر می‌تواند هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی را در بخش تعمیر و نگهداری کاهش دهد.