چالش نوآوری؛ ساخت کف‌پوش غیرپارچه‌ای داخلی هواپیما

شرکت هواپیمائی ماهان، با همکاری شبکه تبادل فناوری، چالش نوآوری با موضوع «ساخت کفپوش غیر پارچه‌ای داخلی هواپیما» را برگزار می‌کند.

امروزه به‌دلیل هزینه‌های زیاد خرید اقلام خارجی و عدم وجود محصول مشابه داخلی که بتواند استانداردهای هوایی را برآورده کند، تأمین این دسته از کالاها با مشکلات فراوانی روبرو است. از جمله این کالاها، کف‌پوش داخل کابین هواپیما است که امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کاربرد معمولاً از انواع کفپوش‌های ترموپلاست و از ماده پی‌وی‌سی استفاده می‌شود. همچنین پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری نانو طی چند دهه اخیر، جامعه جهانی را برآن داشته که از ویژگی‌های منحصر به فرد و سودمند آن برای غلبه بر مشکل تأمین کفپوش غیرپارچه‌ای داخلی هواپیما استفاده نمایند. این چالش فراخوانی برای ارائه راهکارها، ایده‌ها و در صورت امکان خلاقیت در به‌کارگیری مواد جهت تولید کفپوش غیرپارچه‌ای داخلی هواپیما با کیفیت قابل رقابت در سطح جهانی است.

هدف اصلی این چالش ارائه راهکارهای نوآورانه و بدیع در خصوص به‌کارگیری نانوفناوری به منظور ساخت محصولات کفپوش هواپیما است. نمونه خارجی رایج این کفپوش که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو گرید ۹۰۰۰®AerMat و ۹۵۰۰B®AerMat تولیدی شرکت آمریکایی Schneller هستند. کفپوش پیشنهادی باید بتواند خواص قابل رقابت با این دو گرید را نشان دهد. در کنار این شرکت‌های دیگری نیز در اروپا و آسیا به تولید این کفپوش‌ها مشغولند که Gerflor (فرانسه)، ACM (آلمان) و Melchers (چین) از جمله آن‌ها هستند.

از تمامی علاقمندان اعم از شرکت‌های فناور، دانشجویان، پژوهشگران و… دعوت می‌شود برای رفع مساله مطرح شده در این فراخوان شرکت نمایند. بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن)، شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۴ تیرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از ۸ میلیون تومان گرنت تولید نمونه محصول و ۸ میلیون تومان گرنت آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند. ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای تیم اول و ۵ میلیون تومان جایزه نقدی برای تیم دوم در نظر گرفته شده است. تیم‌های برگزیده نیز می‌توانند در پایان از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت تجاری‌سازی طرح بهره شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) می‌توانند به نشانی http://innoten.ir/ مراجعه کنند.